A BMW iX5 Hydrogen már az utolsó téli teszteket futja

A BMW iX5 Hydrogen most extrém időjárási állapotok közt, egy alaposan alapos tesztprogram keretein belül ad számot felkészültségéről. A aprólékos megmérettetés a modell közutakon és a BMW Group svédországi tesztközpontjában végzett utolsó téli tesztjeinek szerves része. Arjeplog térségében az üzemanyagcella-technológia, a hidrogéntartályok, a csúcsteljesítményű áramforrás és a központi járművezérlő egység integrált funkcionális tesztelése átfogóan igazolja, hogy az emisszió-mentes mobilitás ezen fajtája még fagypont alatti hőmérsékleten is képes kimagasló menetkomforttal és korlátlan teljesítménnyel járó, hosszútávon fenntartható vezetési élményt nyújtani.

Az Északi sarkkör közelében végzett téli tesztekkel a BMW Group mérnökei a BMW iX5 Hydrogen következő fejlesztési fázisához érkeznek. A bajor prémiumgyártó még idén elkészíti a modell kisszériáját, míg a hidrogéntöltő állomások hálózatának bővítéséhez is hozzájárul. „A szélsőséges helyzetek közt végzett téli tesztek kétségkívül igazolják, hogy a BMW iX5 Hydrogen még -20 C-os hőmérsékleten is képes maximális teljesítményt nyújtani, és mindent összevetve a nagyfeszültségű akkumulátorral és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelt modellek életképes alternatíváját jelenti” – nyilatkozott Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Ahhoz, hogy az üzemanyagcella-technológiára épülő hajtáslánc-technológiát vonzó, hosszútávon fenntartható mobilitási megoldásként kínálhassuk fel ügyfeleinknek, egy megfelelően kiterjedt hidrogén-infrastruktúrának is rendelkezésre kell állnia” – tette hozzá.

BMW iX5 Hydrogen: hamisítatlan menetdinamika, hatótávolság és használhatóság, minden időben

Arjeplog jeges, hóval borított útjain a BMW iX5 Hydrogen ellentmondást nem tűrően igazolja, hogy a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia milyen megbízhatóan, kényelmesen és erőteljesen képes kielégíteni a hétköznapok mobilitási igényeit. A több száz tesztpados megmérettetés és a mélyreható közúti tesztelések után ezzel a mérnökök a modell újabb fejlesztési fázisához érkeznek.

A bizonyíték mindenki részére egyértelmű: a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia még itt, Arjeplog szélsőséges időjárási körülményei közepette is ugyanolyan átfogó használhatóságról tesz tanúbizonyságot, mint a szokásoknak megfelelő, belsőégésű erőforrással szerelt modellek. A maximális teljesítmény eközben úgyszólván rögvest felépül, a hajtáslánc-technológia ugyanakkor még ebben a fagyos környezetben is változatlan működési hatótávolságot garantál. A hidrogéntartályok utántöltése ezenkívül mindössze három-négy percet vesz igénybe. „A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia két hibátlan hajtáslánc-technológia előnyeit ötvözi, függetlenül az évszaktól és a külső hőmérséklettől: a tisztán elektromos meghajtású modellek emisszió-mentes vezetési élményét és a belsőégésű erőforrással szerelt modellek korlátlan – és villámgyorsan utántölthető – használhatóságát” – mondta Jürgen Guldner, a BMW Group hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát és tanulmányautókat fejlesztő részlegének elnöke.

A BMW iX5 Hydrogen lemezei alatt az üzemanyagcella-technológia a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legújabb, ötödik generációs elektromos motorjával dolgozik közösen. Az energiaforrásként szolgáló hidrogént két darab, egyenként 700 bar nyomású, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartály szállítja a fedélzeten. Az üzemanyagcellák a járműben szállított hidrogén és a levegőből kinyert oxigén kémiai reakciójával 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményt állítanak elő, amit az elektromos motor a csúcsteljesítményű akkumulátorban tárolt energiával is képes megtámogatni. Utóbbit az energia-visszatáplálások és közvetlenül az üzemanyagcellák is képesek tölteni. A maximális rendszerteljesítmény ezáltal 275 kW / 374 lóerő, amely szükség során majdnem rögvest a vezető rendelkezésére áll. A hajtáslánc-technológia működésének egyetlen mellékterméke a vízgőz, aminek hőjét szerfelett eredményesen az utastér fűtésére használják fel.

Elsőrangú hajtáslánc-technológia, amely minden igényt kielégít

A hajtáslánc-technológia, az energiatároló megoldások és a járművezérlő rendszerek mindegyik kiállják a lappföldi tél megpróbáltatásait. A speciálisan felkészített, jeges és hóval borított utak eközben arra is esélyt kínálnak, hogy a mérnökök részletekbe menően finomhangolják a hajtáslánc, a futómű és a vezérlőelektronika integrált összhangját. Ennek része a kormánymű, a rugók és a lengéscsillapítók, a futómű vezérlőrendszerei, illetve a fékrendszer és az energia-visszatáplálás is. A BMW iX5 Hydrogen ez utóbbi esetben is kamatoztathatja erősségeit, tudniillik saját tömege kiemelkedően alacsonyabb, mint egy hasonló méretű, nagyfeszültségű akkumulátorral és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelt modellé.

A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológia és a csúcsteljesítményű áramforrás kettőse egy globálisan páratlan hajtáslánc-technológiával vértezi fel a BMW iX5 Hydrogen modellt. A technológiában minden adott ahhoz, hogy újabb alappillérrel bővítse a BMW Group emisszió-mentes mobilitást kínáló hajtáslánc-technológiáinak portfólióját. A vezetés zéró emissziójú élményére összpontosító BMW i divízió a következő években akár hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával dolgozó modelleket is bemutathat, nagyfeszültségű akkumulátorral és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelt modelljei mellett. A hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt modellek főként a BMW azon fogyasztóinak mobilitási igényeit tudnák maradéktalanul kielégíteni, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyidejűleg nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.