Amit meg kellene kérdezned még a klíma vásárlás előtt

Szeretnéd, ha a klímád hosszú ideig bírná a strapát? Neked csak élvezned kellene a kényelmet amit nyújt? Nyáron hűs szellő a kánikulában, míg télen meleg komfort a zord időjárásban. Akkor még vásárlás előtt érdemes feltenned néhány kérdést.

Meddig klíma a klíma?

Azt is kérdezhetnék, hogy meddig élvezhetjük a légkondicionáló előnyeit. Erre a válasz általában az szokott lenni, hogy a garancia időtartama alatt biztosan, azután pedig valószínűleg, de már nem garantáltan. Ebből egyenesen következik, hogy minél hosszabb a klíma garanciaideje, annál tovább ülhetünk nyugodtan a kellemes hőmérsékletű szobánkban.

Ennek a ténynek kissé ellentmond, hogy a legtöbb vásárló meg sem kérdezi, hogy a gyártó vagy a forgalmazó milyen hosszú garanciaidőt biztosít a termékre. Néhányan csak a vásárlás után szembesülnek vele, hogy a készülékre mindössze 1 év jótállás vonatkozik.

A minőségi klímákra azonban ettől jelentősen hosszabb garanciát kínálnak a megbízható forgalmazók. A 2 év sem tűnik túl hosszúnak, de még a 3 év is csak átlagosnak tekinthető. A prémium kategóriás klíma esetében a minimum az 5 év, de nem ritka a 10 év garancia sem.

Ez azt jelenti, hogy 10 évig biztosan, illetve még jó pár évig valószínűsíthetően megoldottuk a komfortos hőmérséklet kérdést a lakásban. Nem kell aggódnod, hogy a nyár közepén leáll a készülék és Te ott maradsz izzadni az elviselhetetlen kánikulában.

A garanciával szoros összefüggésben lévő kérdés, hogy ki vállalja a garancia érvényesítését. Gondoljunk egy olyan esetre, amikor a neves gyártó termékét megvásároljuk egy nem márkaszaküzletben (pl. egy webáruházban), majd felszereltetjük a helyi kisiparossal. Probléma jelentkezésekor a kisiparos a forgalmazóra, a forgalmazó a gyártóra, a gyártó pedig a kisiparosra fog mutogatni. Kell ez Neked? Nekem biztosan nem. Ebben a helyzetben Te csak vesztes lehetsz.

Én kizárólag olyan forgalmazót választok, amelyik felszereli és beüzemeli a készüléket, illetve mindenfajta garanciális ügyintézést (beleértve a gyártó felé is) vállal. Ez az igazi megnyugvás, nekem csak egy embert kell számon kérjek, a többit boxolják le házon belül.

Mint látszik, még a vásárlás előtt nagyon érdemes tisztázni a garancia idejét és feltételeit.

Ugyancsak ide tartozik, de szinte fel sem merül a klímavásárlás és beüzemelés során a karbantartás. Egyáltalán szükség van a klíma karbantartására?

Kérdésre kérdés a válasz: Mennyit számít a saját egészséged? Egy olyan klímát használni, amely nincs rendszeresen karbantartva olyan lehet, mint a tojásrántottát mindig ugyanabban az olajban elkészíteni. Az elején még mosolygunk, de a huszadiknál már menekülünk. A klíma esetében mindössze annyi az eltérés, hogy a szennyezett levegőt nem látjuk, közvetlenül nem tudjuk érzékelni, csak az eredményét. Az pedig már késő.

A klíma karbantartása igenis fontos, ezt tudomásul kell venni. Éppen ezért célravezető, ha olyan forgalmazótól vásárolunk, aki a beszerelésen túl a rendszeres karbantartást is elvégzi. Ezt a kis többletköltséget be kell áldozni az egészségünk védelme érdekében.