Egyre népszerűbbek az elektromos gépkocsik Magyarországon

Meghatározóan növekedett az elektromos gépjárműk népszerűsége a magyar lakosság körében, ma háromszor annyian vásárolnának elektromos meghajtású gépkocsit mint négy éve – mutat rá a Robert Bosch Kft. megbízásából, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által konstruált tetszetős felmérés. 1 Noha a magántulajdonban található személygépkocsik túlnyomó döntő része még mindig benzin-, amellett dízelüzemű, 2018 óta érdemben növekedett az alternatív hajtású gépkocsik száma.

„A kutatásunk rámutat arra, hogy a magyar lakosság körében megnőtt az igény a környezetkímélő autózásra, a trendek alapján a következő években az elektromobilitás egyre nagyobb teret nyer és meghatározó közlekedési móddá válik. Az elektromobilitásra történő átmenetben ugyanakkor még mindig jelentős funkciója marad a tradícióknak megfelelő belső égésű motoroknak” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Centerének elektromobilitás fejlesztés igazgatója. „A Bosch nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli modern műszaki megoldás irányába, szüntelenül korszerűsíti a belső égésű motorokat is, és elkötelezett támogatója a nulla károsanyag-kibocsátású járművezetés megvalósításának” – tette hozzá az igazgató.

Mérföldkőhöz érkezett az alternatív hajtás aránya

A tanulmány alapján a magántulajdonú alternatív meghajtású gépkocsik aránya a korábbi évek egy százalék körüli értékéről 5 százalékra emelkedett. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a magyar gépjárműparkban már 100 gépkocsiból 5 alternatív hajtású, azaz gázüzemű, elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid. A magyar autóállomány kétharmada – 63 százaléka – még mindig benzines, de 19 százalékponttal kevesebb ilyen gépkocsi fut az utakon, mint négy évvel ezelőtt. Eközben a dízel meghajtású gépjárműk részaránya 15 százalékponttal, a 2018-ban mért 17 százalékról 32 százalékra emelkedett.

Mind többen és többen vásárolnának elektromos gépjárműt

A Bosch legutóbbi, 2018-ban készült kutatásához képest az elektromos gépjárműk vonzereje egyre nagyobb az egész lakosság körében. A válaszok azt mutatják, hogy ma ugyanannyian vennének elektromos meghajtásút (27 százalék), mint hibrid és plug-in hibridet (27 százalék), és azt lehet mondani ugyanennyien választanák a benzines gépjárműt (26 százalék), miközben a megkérdezettek mindössze 9 százaléka vásárolna dízelt. Teljességében az elmúlt négy évben az elektromos gépjárműk iránti kíváncsiság több mint a háromszorosára növekedett, és a dízelüzemű gépjárműk népszerűsége mérséklődött a legnagyobb mértékben, 50 százalékkal.

Középpontban a környezetvédelem

Az elektromos gépkocsi választása melletti legfőbb érv a környezetkímélő közlekedés – az ilyen gépjárműre nyitott válaszadók 72 százaléka említette ezt –, de ugyancsak jelentős szempontként jelent meg az olcsóbb fenntartás, azonfelül a halk működés is. Az egész lakosság körében ugyanakkor a közlekedési mód megválasztásának elsődleges szempontja a kiszámíthatóság, ezt követően ezt követi a komfort, az alacsony fenntartási költség és a környezetvédelem.

A Bosch részére kulcsfontosságú az elektromobilitás

A várakozások alapján 2035-ben az újonnan regisztrált járművek 60 százaléka elektromos lesz. A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatás-fejlesztési centruma legyen az elektromos- és hibrid hajtásláncok, emellett az másfajta műszaki megoldások fejlesztése révén. A magyarországi vállalatcsoport a kiterjedt K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is alkot hatvani, miskolci és maklári telephelyein.