Elektromos busz próbaüzeme kezdődött Esztergomban

A Zöld busz program legmodernebb állomásaként Esztergomban tisztán elektromos busz áll forgalomba egy hónapos tesztidőszakra – fedte fel a városháza előtt tartott sajtótájékoztatóján Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár.

Hangoztatta: a kormány a Klíma- és természetvédelmi akcióterv részét képező Zöld busz programban tíz éven keresztül összesen 36 milliárd forinttal segíti az elektromos autóbuszok beszerzését.

Az eddig öt nagyvárosban forgalomba állított 1-1 elektromos tesztbusz üzemeltetési ismeretei alapján a járművek kilométerenként 60 forinttal olcsóbban működnek, mint a dízelmotorral meghajtott járművek, és havonta 65-70 fa szén-dioxid megkötésének ideális károsanyagtól mentesítik a környezetet – ismertette az államtitkár.

Steiner Attila kijelentette még, Magyarországon minden szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül ugyanakkor 98 százalékban a közúti közlekedés a felelős. A Zöld busz program keretében a helyi közösségi közlekedésben megindul a korszerűtlen buszpark cseréje. A cél az, hogy a 25 ezer lakosúnál nagyobb településeken nulla vagy alacsony károsanyag-kibocsátású buszok szállítsák az utasokat.

Völner Pál, a körzet fideszes országgyűlési küldötte kiemelte, hogy a programban való részvétel hozzájárul Esztergom és térsége tömegközlekedésének modernizálásához, illeszkedik a Budapest-Esztergom vasútvonal villamosításához, a modern vasút-autóbusz közlekedési kapcsolatok kiépítéséhez.

Hernádi Ádám (Fidesz-KDNP) polgármester hangoztatta, Esztergom a program első, nem megyeszékhely rangú települése. A helység forgalma ellenben utasszámban, járatsűrűségben megközelíti egy megyeszékhelyét, a fejlett iparnak, az nevelési intézményeknek és a turizmusnak hála.

Az Esztergomban forgalomba állított Mercedes-Benz eCitaro tesztbusz 80 utas befogadására alkalmas. A járművet egy 2,5 tonna súlyú lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid akkumulátorcsomaggal szerelték, kapacitása egyetlen feltöltéssel elég az egész napi untalan üzemhez, azaz akár 200 kilométer megtételéhez.

A négyhetes tesztprogram esetén az autóbusznak hetente kétszer 200 kilométert, háromszor 150 kilométert, egyszer ugyanakkor 100 kilométert kell minimálisan teljesítenie naponta. Az energiatárolókat éjszaka töltik a Volánbusz telephelyén, tradícióknak megfelelő plug-in töltőberendezésről.

mti