Elektromos buszt állítottak tesztüzembe Mosonmagyaróváron

A Zöld busz mintaprojekt részeként Mosonmagyaróváron tesztüzembe állítottak egy elektromos buszt, amit november 21-ig lehet kipróbálni.

Nagy István agrárminiszter, a térség fideszes országgyűlési küldötte, a mintaprojektet bemutató sajtótájékoztatón nyomatékosította: az éghajlatváltozás arra ösztönöz, hogy „új utakat találjunk az energia előállítására és hasznosítására”.

Közölte még, a technológiai fejlődést a környezetvédelem szolgálatába kell állítani, ezáltal a zöld energiának, a környezettudatos gondolkodás megvalósításának, a zöld kutatás-fejlesztésnek és innovációnak a koncentráció centrumában kell lennie.

A tárcavezető hangoztatta, hogy Mosonmagyaróvár elkötelezett a közösségi közlekedés zöldítése mellett, és pompás infrastruktúrával ellátott az elektromos buszok üzemeltetéséhez.

Hangoztatta még, hogy a buszok jövőbeni üzembe helyezésével korszerű, gazdaságos, környezetbarát szolgáltatást lehet biztosítani, ami „egy élhetőbb környezet záloga”.

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára azt emelte ki, hogy Esztergom után Mosonmagyaróvár a második olyan helység, amely nem megyei jogú városként vesz részt a programban.

Visszaemlékezett: a kormány célja az, hogy 2030-ra a villamosenergia-termelés kilencven százaléka szén-dioxid-kibocsátásmentesen történjen, 2050-re mindazonáltal klímasemleges legyen az állam.

Ennek egyik módja az atomerőművi termelési kapacitás növelése, másik a megújuló energiák termelésének növelése – mondta, hozzátéve, hogy utóbbi tekintetében a napenergia felhasználásban látják az alternatívát.

A klímasemlegesség eléréséhez kardinális a villamos energia használatának növelése a közösségi közlekedésben és a személygépjárművek területén is, mert ez a közlekedési szektor adja minden magyar kibocsátás húsz százalékát – mondta.

Steiner Attila nyomatékosította, hogy a kormány a következő pár évben 36 milliárd forintot szán 1100 elektromos busz beszerzésére.

Az államtitkár elmondta továbbá, hogy Mosonmagyaróváron a Kravtex Kft. és a SOR Libchavy spo. s. r. o. konzorciuma révén kínált SOR NS 12 modell közlekedik, amely a mintaprojektben eddig tesztelt buszok közül a legtöbb utast (103) tudja szállítani, azonfelül kétszáz kilométert tud megtenni egyetlen töltéssel.

Steiner Attila idézte fel, hogy a zöld célok elérése érdekében indította el a kormány a zöld ügyekről szóló online konzultációt, amely november végéig még kitölthető.

Árvay István (Fidesz-KDNP), Mosonmagyaróvár polgármestere azt emelte ki, hogy Mosonmagyaróvár környezettudatos település.

Példaként említette, hogy az elmúlt 6-8 évben valamennyi közintézményt korszerűsítették, amellyel mérséklődött az energiafelhasználásuk, és több megújuló energiát is használnak. Szélerőműpark üzemel a település határában, minden évben több mint négyszáz fát és többezer cserjét ültetnek el, a közeljövőben ugyanakkor geotermikus hőt is használnak ezt követően a távfűtésben – sorolta.

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a mintaprojektnek a szemléletformáló hatása a legjelentősebb, ezenfelül, hogy bemutatják, van alternatívája a tömegközlekedésnek.

Mindezek mellett üzemeltetési tapasztalatot szereznek, amely háttérként is szolgál a kormány jövőbeni, elektromobilitással kapcsolatos döntései megalapozására – mondta.

mti