Elméletben már egyre környezettudatosabbak a magyar háztartások

A magyar háztartások elméletben fontosnak tartják a környezetet kímélő megoldásokat, ellenben a háztartási eszközeik kiválasztásában és a szokásaikban nem folyamatosan tartják szem előtt ezeket az értékeket – derült ki az IKEA svéd lakberendezési cég megbízásából készült felmérésből.

A tetszetős felmérés online megkérdezéssel készült 2020. augusztus és szeptember közt a Kantar Hoffmann piackutató társaság által.

A megkérdezettek 94 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kiemelten vagy fokozottan érdeklődik a megtakarítást eredményező alternatívák iránt.

Az árucikkek kiválasztásánál ugyanakkor a környezetvédelem önmagában nem elég erős hívószó a magyaroknak, mivel az is releváns számukra, hogy a környezettudatos gyártmányok igénybevételével pénzt is megtakarítsanak – emelték ki a sajtó számára eljuttatott közleményben. Hozzátették, hogy az IKEA három országban végzett kutatásából kiderül, hogy a cseheknél és a szlovákoknál is hasonló a helyzet

A többség, csaknem 60 százalék részére az a leginkább elfogadható megoldás, ha a két szempont összekapcsolódik a vásárlásnál, ugyanakkor a megkérdezettek 36 százaléka konkrétan az anyagiakat helyezi előtérbe, és 100-ból mindössze 3-an felelték azt, hogy náluk a környezetvédelmi megfontolás megjelenik az első helyen.

A vizsgált három országban a válaszadók döntő része az energia, a vízfelhasználás, ugyanakkor a fogyasztás és ezzel összefüggésben a megtermelt hulladékmennyiség csökkentését nevezte meg olyan elsődleges feladatként, amelyiknek sikeres teljesítésével a háztartások hozzájárulhatnak a környezet megóvásához. A magyarok itt kivételnek számítanak: csak nálunk megjelenik dobogós helyen a műanyag palackok és szatyrok újrahasznosítása, amit fontosabb feladatnak tartanak a környezet megóvása szempontjából, mint a vízfogyasztás csökkentését – írták.

A magyar vásárlók fele hasznosnak tartja a fogyasztás csökkentését szolgáló és környezettudatos termékeket, ugyanakkor a vizsgált országok közül nálunk a legmagasabb mindazoknak az aránya, akik a hagyományosakhoz képest drágábbnak érzik ezeket az árucikkeket – mutatott rá Tóth Tímea, az IKEA Lakberendezési Kft. fenntarthatósági felelőse a közleményben.

mti