Emissziómentes vezetési impresszió a luxusautók mezőnyében: a modern BMW 7-es széria plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozatai

A korszerű BMW 745e, a korszerű BMW 745Le és a modern BMW 745Le xDrive modellhármast egy soros hathengeres benzinmotor, egy modernizált elektromos kapacitás és egy korszerű nagyfeszültségű akku forradalmi együttműködése hozza lendületbe, 290 kW / 394 lóerő maximális rendszerteljesítmény és akár 58 kilométer tisztán elektromos meghajtás mellett – már idén tavasszal.

A BMW az autóipari luxus különösen haladó szellemű és technológiailag egyik legfejlettebb formájáról rántja le a leplet: a korszerű BMW 7-es széria teljes körű finomhangoláson átesett plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozatai a luxuslimuzin új nemzedékének többi tagjával egy időben, 2019 tavaszán ünneplik világpremierjüket. Az újdonságok a márka zászlóshajójának sportosságát, menetkomfortját és utasterének fejedelmi hangulatát páratlanul magas fokú hajtáslánc-hatékonysággal vegyítik, a tisztán elektromos meghajtású, zéró emissziójú, gyakorlatilag hangtalan vezetési benyomás lehetőségét kínálva fel a bajor prémiumgyártó ügyfélkörének. A luxusszegmens csúcsán átélhető, különleges vezetési hatás három eltérő modellváltozatban válik elérhetővé: a BMW 745e, a hosszított tengelytávolságú BMW 745Le és az okos összkerékhajtással felszerelt BMW 745Le xDrive modell képében. A plug-in hibrid hajtáslánc egy soros hathengeres benzinmotor, egy modernizált elektromos kapacitás és egy modern nagyfeszültségű aksi forradalmi együttműködését ígéri, amely az elődmodellhez képest nem kizárólagosan a maximális rendszerteljesítmény és a csúcs forgatónyomaték, de az akku egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolság, amellett az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás tekintetében is előrelépést tartogat.

Friss hajtáslánc-technológiájával a modern BMW 745e, a modern BMW 745Le és a modern BMW 745Le xDrive modellhármas az összes régebbinél intenzívebben képviseli a BMW luxuslimuzinjának követendő karakterét. A plug-in hibrid hajtáslánc a legújabb BMW EfficientDynamics motorcsalád soros hathengeres, típus-specifikus módosításokon átesett benzinmotorjára támaszkodik, melynek maximális teljesítménye 210 kW / 286 lóerő és a sportosan dinamikus karakterisztika, azonfelül a túlságosan sima járáskultúra párosával kecsegtet. A benzinmotorhoz egy 83 kW / 113 lóerő maximális teljesítményre és 265 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes elektromos kapacitás csatlakozik, amit a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával felvértezett, bővített tárolókapacitású, új lítium-ion áramforrás lát el energiával. A plug-in hibrid hajtáslánc korszerűsített, okos vezérlő elektronikája példásan, az előrelátó szerepkör közreműködésének betudhatóan az összes régebbinél hatékonyabban gazdálkodik a nagyfeszültségű akkumulátorban tárolt energiával, hogy a tisztán elektromos meghajtás a zéró emisszióval megtenni kívánt útszakasz legvégéig kitartson. A tervezőmérnökök a forradalmi hajtáslánc dinamikus menetteljesítményét is tovább fokozták, amely az elektromos motor azonnali többlet-teljesítményében érhető tetten. A vezetési élménykapcsoló (Driving Experience Control) SPORT üzemmódjának aktiválásakor a plug-in hibrid hajtáslánc 290 kW / 394 lóerő maximális rendszerteljesítmény leadására képes, amely a legdinamikusabb kigyorsítások érdekében 600 Nm csúcs forgatónyomatékkal párosul.

A korszerű modern műszaki megoldás impozáns gyorsulási adatokkal ruházza fel a korszerű BMW 7-es széria plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozatait. A BMW 745e 5,2 másodperc, a modern BMW 745Le 5,3 másodperc, amíg a korszerű BMW 745Le xDrive 5,1 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A modellhármas végsebességét 250 km/óránál maximálja az elektronika.

A korszerű BMW 7-es széria plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozataiban dolgozó nagyfeszültségű áramforrás bruttó energiateljesítménye 12,0 kWh. A lítium-ion akku megnövelt tárolókapacitásának hála a modellhármas egyetlen feltöltéssel megtehető, zéró emissziójú, gyakorlatilag hangtalan, tisztán elektromos hatótávolsága még a legnagyobb metropoliszok méretén is túlnő. HYBRID vezetési üzemmódban a modern BMW 745e, a korszerű BMW 745Le és a korszerű BMW 745Le xDrive tisztán elektromos meghajtással már akár 110 km/órás sebességgel is közlekedhet, amely 20 km/órával múlja felül az elődmodell hasonló értékét. A meglehetősen széles sebességtartományban funkcionáló HYBRID vezetési üzemmód az aksi magas töltöttségi szintjét igényli, mikor is is a belsőégésű kapacitás mindössze 110 km/órás tempó fölött kapcsolódik be a hajtásba. ELECTRIC vezetési üzemmódban a hajtáslánc egészen 140 km/órás sebességéig engedélyezi a tisztán elektromos meghajtást. A lítium-ion akku egyetlen feltöltésével a modern BMW 745e 54 – 58 kilométer, a BMW 745Le 52 – 55 kilométer, a BMW 745Le xDrive ugyanakkor 50 – 54 kilométer megtételére képes.

A plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt luxuslimuzinok átlagos üzemanyag-fogyasztási és vegyített károsanyag-kibocsátási értékei a korszerű nemzedék érkezésére szintén tovább javultak. Átlagos 100 kilométeren a BMW 745e 2,1 – 2,3 liter, a BMW 745Le 2,2 – 2,3 liter, amíg a BMW 745Le xDrive 2,3 – 2,6 liter üzemanyagot éget el, amely 15,1 – 15,6 kWh, 15,6 – 15,7 kWh és 15,8 – 16,3 kWh vegyített energiafogyasztással párosul. Kilométerenként a BMW 745e 48 – 52 gramm, a BMW 745Le 50 – 53 gramm, a BMW 745Le xDrive ugyanakkor 52 – 59 gramm káros anyagot bocsát ki.

A plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt 7-es BMW-k elektromos motorját a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba építették be a mérnökök. Fékezés és vitorlázó szerepkör közben az elektromos kapacitás generátorként üzemel, amely az energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza. A lítium-ion akku a fedélzeti rendszerek energiaellátásáért is felel, álló helyzetben példának okáért a belsőégésű kapacitás működtetése nélkül biztosítja az utastér kiegészítő légkondicionáló rendszerének stabil működéséhez létfontosságú energiát. A nagyfeszültségű akkumulátort a tervezők a hátsó üléssor alá építették be, a 46 liter térfogatú üzemanyagtartály ugyanakkor a hátsó tengely fölött kapott helyet. Mindez azt eredményezi, hogy a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW 7-es széria csomagtartójának térfogata majdnem megegyezik a belsőégésű erőforrással szerelt modellváltozatok hasonló értékével, a 420 liter térfogatú csomagtér mindazonáltal az alapfelszereltségként 40: 20: 40 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével még tovább növelhető.

A jármű különféle beállításai és a hajtáslánc eltérő működési üzemmódjai a középkonzolon elhelyezett többfunkciós gombbal aktiválhatók. A vezetési élménykapcsoló (Driving Experience Control) SPORT üzemmódja a modell lehető legsportosabb énjét hívja elő, az ADAPTIVE üzemmód aktiválására mindazonáltal a jármű minden pillanatban az adott vezetési stílushoz és forgalmi szituációhoz alkalmazkodik. Az alapértelmezett beállításként funkcionáló HYBRID üzemmód a belsőégésű kapacitás és az elektromos motor kiegyensúlyozott együttműködéséért felel, a HYBRID gomb dupla megnyomására mindazonáltal a hatékonyságra finomított HYBRID ECO PRO üzemmód kel életre. Ilyenkor a rendszer a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra törekszik és előszeretettel alkalmazza a vitorlázó szerepkört, az elektromos motor többlet-teljesítménye ugyanakkor csak padlógázra válik elérhetővé. A BMW iDrive operációs rendszer menüjében a bajor prémiumgyártó kuncsaftjai az ELECTRIC vezetési üzemmódot is beállíthatják alapértelmezettként, amely mindössze a tisztán elektromos meghajtásra törekszik. A rendszer ilyenkor egy jellegzetes, pulzáló hanggal figyelmezteti a járókelőket a gyakorlatilag hangtalanul guruló jármű jelenlétére, a külső hangszóróból érkező jelzések viszont az utastérbe nem szűrődnek be.

SPORT vezetési üzemmódban az elektromos motor a belsőégésű kapacitás minél intenzívebb támogatására törekszik. A BATTERY CONTROL üzemmód célja eközben, hogy az utazás ideje alatt mindvégig a vezető által előre meghatározott szinten tartsa a nagyfeszültségű aksi töltöttségi szintjét. Autópályás használat során példaként a rendszer maximálisan képes megőrizni a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiát, hogy azt az utazás egy későbbi szakaszán, példaként a metropolisz közelébe érkezve, tisztán elektromos meghajtásként hasznosítsa.

A vezetési üzemmódokat eltérő grafikáik és színsémáik alapján gond nélkül megkülönböztethetik a bajor prémiumgyártó használói. Tisztán elektromos meghajtás során a digitális műszerfali monitor kék színben pompázik, a fordulatszámmérő helyét ugyanakkor a hajtáslánc terheltségét jelző monitor és a nagyfeszültségű akku állapotjelzője váltja fel. Zéró emissziójú vezetéskor a műszerfalon a belsőégésű kapacitás rendelkezésre állása, a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiával megtehető, tisztán elektromos hatótávolság és a hangtalanul elérhető maximális sebesség is egy időben megfigyelhető. A nagyfeszültségű áramforrás töltésekor a vezető minden releváns információt a műszerfalon követhet nyomon, mindent összevetve például az aktuális töltöttségi szintet, a töltés időtartamát, az energiaáramlás mennyiségét és a pillanatnyilag elérhető, tisztán elektromos hatótávolságot is.

A korszerű BMW 745e, a modern BMW 745Le és a modern BMW 745Le xDrive modellhármas a külön választható extrafelszereltség részeként a Pure Excellence külső felszereltségi csomag és az M Sport felszereltségi csomag tételeivel is felszerelhető. A plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt modellváltozatokhoz a modern BMW 7-es széria minden vezetést támogató rendszere és a külön választható extrafelszereltségi paletta megannyi lehetősége megrendelhető. A modellhármashoz a fejedelmi kényelmet garantáló opciók mellett a legújabb futómű-technológiák is elérhetők, az aktív borulásgátló rendszerrel felszerelt Executive Drive Pro kiegészítő futómű-szabályzás kivételével.

2019 nyarától mostani digitális szolgáltatások teszik az összes régebbinél vonzóbbá és komfortosabbá a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt 7-es BMW-k menet közbeni járműtöltését. Amint a bajor prémiumgyártó kuncsaftja kijelöli a részére legszimpatikusabb, útba ejthető nyilvános járműtöltő állomást, a BMW 7-es széria navigációs rendszere rögvest felkínálja részére nem messze fedezhető fel legjobb hoteleket, éttermeket, kávézókat, turistalátványosságokat és kulturális intézményeket. Sőt mi több, a vezető a jármű központi kijelzőjén a kiválasztott járműtöltő állomás foglaltsági előrejelzését is megtekintheti. A ChargeNow felhasználóinak ezenkívül a BMW azt is kínálja, hogy egy adott időintervallumra lefoglalják maguknak a kiválasztott járműtöltő állomást.

A plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt luxuslimuzinokban a BMW Nagy tudású Személyi Asszisztens (BMW Intelligent Personal Assistant) is a kuncsaft életének megkönnyítésére hivatott. Utazás közben a modern műszaki megoldás képes eltérő utastéri élményeket is aktiválni, mindent összevetve például a frissítő vagy pihentető programot, amely az utastér-világítástól és a légkondicionálótól kezdve, az illatosítón, az ülésmasszázson és az árnyékoláson át, egészen az ülés hűtéséig, fűtéséig vagy szellőztetéséig terjed. A BMW Nagy tudású Személyi Asszisztens a legideálisabb felszíni parkolóhely és a legközelebbi járműtöltő állomás megtalálásában és maximálisan partner.