Kedvenc hűsölő helyem a Tisza-tó

Hogy miért? Nos, több oka is van!

Kezdeném azzal, hogy imádom a vizet. Nyáron, ha csak tehetem, a víz mellett pihenek, de gondolom, ezzel nem vagyok egyedül. Ellenben a melegben, a gombamód szaporodó termálfürdők számomra nem jelentenek különösebb vonzerőt, a meleg vizükben csak eltespedek, és még rosszabbul érzem magam, mint azelőtt. Ugyanakkor szeretem a természetes vizeket, a Nap sugarai által felmelegített tavakat és folyókat. Nagyjából ezen érvek alapján választottuk jó pár évvel ezelőtt a Tisza-tó egyik települését, Poroszlót, a családi vakáció helyének. Azóta visszajáró vendégek vagyunk, a család egyik kedvenc helye lett.

A Tisza-tó hatalmas mesterséges tó, amely mára kiváló hűsölő és nyaraló hely lett

A Tisza-tavi hűsölés egyik nagy előnye, hogy nem kell túlzsúfolt strandokra számítani, illetve biztosan találunk számunkra megfelelőt. A víz kellemesen hűvös, de pont csak annyira, amennyire szüksége van az embernek egy jó hűsítő fürdőzéshez. A strandok kialakítása a legtöbb helyen oda került, ahol a víz sekély, így a kisgyermekes szülőknek sincs miért aggódni (persze azért egy szandál vagy más lábbeli viselete javasolt a sulyom miatt). A vízfelület hatalmas, úszásra is kínálja magát, de mindig legyünk körültekintőek! A Tisza-tó egy mesterségesen elárasztott terület, így a víz alatt számtalan kiálló vagy egyéb veszélyes tárgy lehet, ami nem látszik, de hordozza a sérülés veszélyét! A kijelölt fürdőhelyeken persze ezektől nem kell tartani, ott nyugodtan élvezhetjük a vízi játékokat vagy akár az ugrálást is.

Ha már megfelelően lehűtöttük magunkat és más időtöltés után néznénk, a Tisza-tó akkor is kínál élményteli lehetőségeket. A fürdőzés mellett a kedvencem a csónakázás. Napi pár száz forinttól már bérelhetünk kenut, de pár ezer forintért akár motoros csónakot is. Azt javaslom, hogy érdemes mindkettőt kipróbálni, de érdemes tudni, hogy motoros meghajtással a Tisza-tó több részére nem engedélyezett a behajtás. Éppen ezért, ha kicsit vadregényesebb pár órás vízitúrára vágyunk, akkor válasszuk a kenut vagy másfajta evezős csónakot. A kis lagúnákon végigevezni, figyelni a madarakat, esetleg a halakat, pecázni egyet a nádasban, vagy végigsétálni a tanösvényen, felmászni a kilátókba egyértelműen az egyik kedvenc nyári lehetőségem. Ráadásul a hajókázás közben bármikor megmártózhatunk, lehűthetjük magunkat a vízben. A Tisza-tó olyan nagy, hogy akár egész napra is tervezhetünk csónakázást és nem szükséges kétszer végigmenni ugyanazon az úton.

A hatalmas elárasztott területet az elmúlt évtizedekben fokozatosan meghódították a madarak és a vízi állatok. A gazdag madárvilág megfigyelése is érdekes elfoglaltság lehet, akárcsak az éjszakai horgászás. Poroszlón található a Tisza-tavi Ökocentrum, amely Európa legnagyobb édesvízi akváriumával, egy kis állatkerttel, valamint rengeteg információval várja a látogatókat. Kisgyermekekkel feltétlenül meg kell nézni, de a felnőttek is számtalan hasznos és érdekes látnivalóval gazdagodhatnak itt.

Ugyancsak a Tisza-tó előnyére írható az azt körbeölelő gát. Önmagában ez még nem annyira érdekfeszítő, de egy kerékpáros már biztosan tudja mire gondolok. A Tisza-tó csekély 65 km kerékpározás révén megkerülhető. Ez gyerekekkel akár több napos mutatvány is lehet, de egy edzett biciklis teljesítheti egy nap alatt is. A gát kiváló hely a kerékpározásra, az autóforgalma nagyon csekély, ellenben végig a víz mellett halad. Vihetünk sátrat és kempingezhetünk szinte ahol csak szeretnénk, vagy megmártózhatunk, ha nagyon beleizzadtunk a tekerésbe.

A Tisza-tó környéke kulturális értékeket is tartogat, így azok is megtalálhatják a számukra értékes látnivalókat, akiket a víz annyira nem vonz. Mint látható a Tisza-tó számtalan lehetőséget kínál vakációra, nyaralásra, de számomra leginkább a hűsölés egyik jellegzetes és hasznos lehetőségekkel bővített tárháza marad. Örülök, hogy van itthon ilyen hely és annak is, hogy én már felfedeztem!