Mild-hibrid, hálózatról tölthető hibrid és földgázüzem – Új hajtásrendszer-változatok a Škoda OCTAVIA részére

Új dimenziókba lépett az OCTAVIA negyedik generációjával a Škoda: a márka „bestsellere” érzelmekben még gazdagabb karakterrel mutatkozott be és tovább növelte aktív és passzív biztonságát, az OCTAVIA mindemellett számottevő új vezetői segédrendszert ígér és korszerű infotainment-berendezésekkel is szolgálhat fedélzetén. Mindezeken túl gazdaságos üzemű benzin- és dízelmotorjaival, illetve három alternatív hajtásrendszerével az OCTAVIA új nemzedéke hosszú távú fenntarthatósága is növekedett. A OCTAVIA e-TEC modellben a Škoda első ízben alkalmaz mild-hibrid technikát, miközben az OCTAVIA iV és a sportos OCTAVIA RS iV haladó szellemű, hálózatról tölthető hibridhajtással (Plug-in Hybrid) érkezett, az OCTAVIA G-TEC mindazonáltal környezetkímélő földgázüzemre (CNG) készült. Három hosszú távon fenntartható hajtásrendszerének betudhatóan nagyfokúan kevesebb lesz a modern OCTAVIA széria szén-dioxid-kibocsátása.

A Škoda OCTAVIA negyedik generációjában is Limousine és COMBI kivitelben áll rendelkezésre, s robusztus SCOUT-változat, valamint három különösen sportos RS-verzió is bővíti az OCTAVIA-család palettáját. Az első- vagy összkerékhajtás, ezenkívül a manuális vagy a kettős tengelykapcsolós, automata sebességváltók (DSG) választékával minden Škoda-vásárló megtalálhatja a részére legmegfelelőbb OCTAVIA-változatot.

Az első korszerű OCTAVIA 1996-os bemutatkozása óta megjelent már negyedik generáció tovább erősíti e széria „a márka szíveként” és volumenmodelljeként elfoglalt pozícióját. Több mint hétmillió legyártott példányával az OCTAVIA a Škoda legnagyobb darabszámban árusított modellje és nagyszámú internacionális piacon valódi ikonná lépett elő. Hazai piacán, Csehországon kívül az OCTAVIA hét másik országban is vezeti a személyautó bestseller-listát, köztük Lengyelországban, Ausztriában, Svájcban és Finnországban, ameddig második legnagyobb értékesítési volumenű piacán, Németországban, már évek óta a legkeresettebb importmodell. Nagy szerepet játszott mindebben az OCTAVIA COMBI, amely Európa-szerte a leginkább közkedvelt kombimodell.

A Škoda minden évben akár 400 ezer darabot is előállít „bestselleréből”, amely a márka egyetlen modelljeként készül négy országban is: az OCTAVIA Csehországban és Kínában, ezenkívül Oroszországban és Indiában gördül le a szerelőszalagokról.

Az OCTAVIA sikertörténetének okai egyértelműek: a Škoda márka „szíveként” nem kizárólagosan már jól megszokott, nagyvonalú térkínálatával és kiemelkedő ár/érték-arányával bizonyul meggyőzőnek, hanem magas színvonalú aktív és passzív biztonságával is, ami az Euro NCAP tesztek ötcsillagos értékelésében is felszínre kerül. Negyedik generációjában az OCTAVIA jó néhány olyan modernizált biztonsági és vezetői segédrendszert ígér, akárcsak a négy kamerájával a gépkocsi környezetéről 360 fokos képet előállító Környezetmegfigyelő rendszerrel (Area View) kiegészített Parkolási asszisztens (Park Assist). Az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő adaptív berendezés (Adaptive Lane Assist) már az útépítési szakaszokat is érzékeli, a Helyi veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Traffic Warning) mindazonáltal önműködően hívja fel a figyelmet a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, példaként a közlekedési torlódásban álló járműsor végére. Első ízben ajánlja a Škoda a korszerű OCTAVIA részére a modern Szélvédő-kijelzőt (Head-up Display), amely közvetlenül a szélvédőre vetítve jelenít meg olyan lényeges információkat, akárcsak a sebesség, a navigációs útmutatások, a felismert közlekedési táblák vagy az épp aktivált vezetői segédrendszerek adatai.

Az OCTAVIA széria tagjaihoz a moduláris infotainment-koncepció legkorszerűbb generációjának három infotainment-berendezése is rendelkezésre áll, mégpedig 8,25 és 10 col közti képátlójú képernyőkkel. Az integrált eSIM-kártyának hála a gépjármű állandó internetkapcsolattal is rendelkezhet, új Škoda Connect szolgáltatások igénybevételét téve mindent összevetve lehetővé.

Három alternatív hajtásrendszer: plug-in hibrid, mild-hibrid és CNG

Három betűkombináció – iV, e-TEC és G-TEC – utal a modern Škoda OCTAVIA új alternatív hajtásrendszer-változatainak széles választékára. Az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel készül és a WLTP-ciklus alapján akár 60 kilométer tisztán elektromos, ezzel helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli hatótávot ígér. Újdonság a Škoda kínálatában az e-TEC jelzés, amely a márkánál első ízben alkalmazott mild-hibrid technikára utal, ahol a TSI benzinmotorok 48-voltos, szíjhajtású indítógenerátor és szintén 48-voltos lítiumion-akkumulátor révén kapnak elektromos patronálást. Az OCTAVIA G-TEC mindenekelőtt környezetbarát földgázzal (CNG) üzemel, amelyiknek tisztább égésfolyamata a benzinüzemhez képest csaknem 25 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Christian Strube, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja nyomatékosította: „A korszerű OCTAVIA kifejlesztése esetén már a kezdetektől különös hangsúlyt fektettünk a légellenállás, ezenfelül a szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátás ismételt mérséklésére. Ennek eredményeként most minden eddiginél sokrétűbb a modern OCTAVIA hajtásrendszereinek választéka: hasonlóképpen kínáljuk mild-hibrid technikájú e-TEC modellként, két hálózatról tölthető hibridhajtású (Plug-in Hybrid) iV-változatban, ezenfelül környezetkímélő földgázüzemű OCTAVIA G-TEC kivitelben. Ezzel a lehetőséggel a gazdaságosság és a hosszú távú fenntarthatóság tekintélyes növekedését magasfokú funkcionalitással és sokoldalúsággal ötvözhetjük, az OCTAVIA mindent összevetve negyedik generációjában is precízen azon erényeivel hódíthat, amelyeket oly nagyra értékelnek ügyfeleink.”

OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV – két szív erejével

Második modellként SUPERB iV zászlóshajója után, a Škoda új OCTAVIA szériáját is nyújtsa hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel, mégpedig mindjárt két teljesítményszinten is. A SCOUT változat kivételével az OCTAVIA iV az Ambition felszereltségi szinttől áll rendelkezésre, 150 kW (204 LE) maximális rendszerteljesítménnyel és 350 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékkal. A sportos OCTAVIA RS iV maximális rendszerteljesítménye 180 kW (245 LE), forgatónyomaték-csúcsa 400 newtonméter, s a egész rendszerteljesítményét rendelkezésre bocsátó Sport üzemmódban mindkét karosszériaváltozatában mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége mindazonáltal 225 kilométer/óra. A DSG sebességváltóval szerelt, vele összevethető benzinmotoros változathoz viszonyítva itt 2,2 másodperccel igényel kevesebbet a 80 és 120 kilométer/óra közti gyorsítás. A dinamikus menettulajdonságokról az alapfelszereltséghez tartozó progresszív kormányzás és karakteresen dinamikus hangolású sportfutómű gondoskodik, amíg az erőátvitel feladatát a Škoda „bestsellere” negyedik generációjának mindkét iV változatában hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó látja el, a fokozatválasztás ugyanakkor elektronikus úton, úgynevezett shift-by-wire technikával zajlik. A Limousine csomagtartója 450, amíg az OCTAVIA COMBI változaté 490 literes. Az OCTAVIA RS iV jellegzetes RS-hangolású sportfutóművel készül, szabadmagassága az OCTAVIA iV kivitelével megegyezően 143 milliméter.

Az OCTAVIA iV mindkét változatában egy 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.4 TSI benzines kapacitás és egy 85 kilowattos elektromos motor üzemel egyesült erővel, elektronikus szabályzás mentén. Az eltérő rendszerteljesítményt heterogén szoftverek használata kínálja. Az OCTAVIA iV modellek elektromos motorja – éppen olyan a SUPERB iV tekintetében – 85 kW teljesítményt produkál és műszakilag korszerűsített konstrukció. Az állandómágnes-gerjesztésű, háromfázisú elektromotor a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóba építve üzemel, ahol tengelykapcsoló választja el a belsőégésű erőforrástól.

Akár 60 kilométer tisztán elektromos hatótáv a WLTP-ciklus alapján

Az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV szintén 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátorral készül, amely a WLTP-ciklus alapján akár 60 kilométer tisztán elektromos, ezzel helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli hatótávot biztosít. Elektromos üzemmódban a jobb első sárvédő alatt elhelyezett elektromos hanggenerátor (E-Noise Generator) gondoskodik 50 kilométer/óra sebességig specifikus hanggal arról, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok jobban és ezelőtt meghallhassák az elektromos OCTAVIA iV közeledtét.

A szén-dioxid-kibocsátás összesen csaknem 30 grammra adódik kilométerenként, ami már ma megfelel a jövőbeli Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásainak. Az áramforrás kényelmesen, a tradícióknak megfelelő háztartási elektromos aljzatról vagy falitöltőről (Wallbox) is feltölthető. A 230 voltos aljzatról az akku 3:45 óra alatt töltődik fel 0-ról 80 százalékra, 5:00 óra elteltével ugyanakkor már egész töltöttséggel állhat rendelkezésre. A 3,6 kilowattos falitöltővel (Wallbox) 2:33 óra alatt válik hozzáférhetővé a 80 százalékos töltöttségi szint, a 100 százalék ugyanakkor 3:33 órát igényel. A töltőcsatlakozó a vezetőoldali első sárvédőben, fedél mögött fedezhető fel, amely az ajtókárpiton elhelyezett gombbal nyitható. Hajtásrendszer-akkumulátora mellett mindkét OCTAVIA iV modell csomagtartójában egy 12 voltos aksi is rendelkezésre áll, amely a kisfeszültségű fedélzeti rendszereket látja el.

Elektromos vagy hibrid – üzemmód és menetprofil választása a Driving Mode Select rendszerrel

A Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszere már széles körben elterjedt a Škoda más modelljeiből. Az OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV tekintetében az Eco, Normal, Sport és Individual, mitöbb – amennyiben a felszereltség az Adaptív futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control; DCC) technikáját is magába foglalja – a Comfort menetprofilok választhatók, a kormányzás, a motor és a sebességváltó szabályzási karakterisztikájának változtatását téve lehetővé. A tisztán elektromos és a hibrid üzemmód közti váltáshoz ugyancsak a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszerét hívhatja le a vezető a központi képernyőre.

Akár 140 kilométer/órás sebesség elektromos üzemmódban

Elektromos üzemmódjában az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV ugyanúgy tisztán elektromos hajtással közlekedik, ezáltal ez a beállítás különösen alkalmas a települési forgalomra. Kellően feltöltött akkumulátorral és mínusz tíz Celsius fok feletti külső hőmérséklet mellett e modellek közvetlenül az elektromos üzemmódban indulnak, ameddig e hőmérséklet alatt műszaki okokból nem áll rendelkezésre ezen üzemmód. Tisztán elektromos hajtással 85 kW teljesítmény hívható le, a végsebesség ebben az üzemmódban 140 kilométer/óra.

Önvezérelt hibrid-üzemmód két eltérő lehetőséggel az áramforrás töltésére

Hibrid üzemmódban az elektronikus szabályzóegység szakadatlan értékeli a pillanatnyi menethelyzetet. Amíg a jármű mozog, önműködően zajlik a két motor együttműködésének szabályzása, azaz együttes üzemmel épp ki is egészíthetik egymást, de az elektronika önállóan is aktiválhatja a belsőégésű vagy az elektromos erőforrást. A hibrid-üzemmódban a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) vagy közvetlenül a belsőégésű motor segédkezésével menet közben is kínálkozik alkalom az áramforrás töltésére. Ha a központi képernyőn épp nem az „Auto” mező aktív, a vezető elvárásoknak megfelelően állíthatja be az akku kívánt töltöttségi szintjét. Ha a pillanatnyi töltöttségi szint alacsonyabb a megadott értékénél, a rendszer a belsőégésű motor és a rekuperáció révén a kívánt szintig tölti fel az akkumulátort. Amennyiben az adott töltöttségi szint meghaladja a kívánt értéket, a gépjármű energiát használ fel az akkumulátorból a kívánt töltöttségi szint eléréséig, melyet azután már a megadott szinten tart. Az „Auto” opció választásakor a töltőrendszer teljesen önállóan funkcionál, azaz a szabályzóegység a pillanatnyi menethelyzet függvényében dönt arról, mikor lehet energiát levenni az akkumulátorból, emellett mikor elengedhetetlen újabb energiát tárolni benne. Hibrid-üzemmódban 110 kW (150 LE) rendszerteljesítmény áll szakadatlan rendelkezésre, amelyiknek az OCTAVIA iV tekintetében 150 kW (204 LE), amíg az OCTAVIA RS iV változatban 180 kW (245 LE) csúcsértéke a gázpedál egész lenyomásakor (kickdown), amellett a Sport menetprofil aktiválásakor jelenik meg.

Energia-visszatáplálás önvezérelten vagy a vezető beállításai alapján

A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) nagyban hozzájárul a legalább részben elektromos hajtásrendszerű gépjárműk hatótávjának növeléséhez, mivel menet közbeni tölti az akkumulátort. Automata rekuperáció esetén a gépjármű önállóan igazítja az elektromos fékhatás mértékét a pillanatnyi menethelyzethez, egyidejűleg táplálva vissza energiát, mérsékelve a fékbetét-kopást, takarítva meg üzemanyagot, valamint növelve a közlekedés biztonságát. A Škoda OCTAVIA iV modellek a közlekedési táblák okos felismerő funkciója (Traffic Sign Recognition), ezenkívül a kamerák és radarérzékelők által szolgáltatott adatok feldolgozásával határozzák meg állandóan a rekuperáció az adott menethelyzetre megfelelő mértékét. A normál menetüzemmódban (D) az önvezérelt beállítás mellett manuálisan két újabb szint is választható a központi képernyőn: a gépkocsi szabad gördülését előtérbe helyező, s a leállított belsőégésű motor melletti „vitorlázást” is lehetővé tévő, különösen alacsony, tetejébe az akár 1,2 m/s2 lassuláshoz létfontosságú fékteljesítményt szolgáltató, intenzív rekuperációs fokozat. Ez utóbbi, különösen nagy mennyiségű energiát visszatápláló beállítás a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) Sport üzemmódjával, emellett a középkonzolon van kis kapcsoló támogatásával, az S (Sport) menetfokozat választásával is aktiválható az OCTAVIA iV modellekben. A rekuperáció az aksi százszázalékos töltöttségi szintjének eléréséig tart.

Előretekintő gazdaságossági asszisztens támogatja a gazdaságos és biztonságos közlekedést

Az nagy tudású Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) technikája a gazdaságos és biztonságos vezetésben patronálja az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV sofőrjét. A rendszer az elvárásoknak megfelelően kikapcsolható Eco Assist szerepkört a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálással (rekuperáció) kapcsolja össze. Az Eco Assist a modern Škoda OCTAVIA normál változatában is szolgál a gazdaságos vezetést segítő tanácsokkal a digitális műszeregységen (Virtual Cockpit), a két asszisztensrendszer együttműködésekor ugyanakkor a jármű időben felhívja a vezető figyelmét a közeledő körforgalomra vagy a sebességkorlátozásra, s amint a sofőr lassít, az OCTAVIA máris automatán beállítja az energia-visszatáplálás a lehető leggazdaságosabb lassítás szerinti korrekt mértékét. A Škoda OCTAVIA RS iV a 2.0 TSI benzinmotorral szerelt RS változathoz hasonlóan belső szellőzésű tárcsafékekkel készül, elöl 340×30, hátul 310×22 milliméter méretű féktárcsákkal.

OCTAVIA RS iV – sportos külső fekete stíluselemekkel és jellegzetes RS-utastérrel

A korszerű OCTAVIA RS iV rögtön az első pillantásra egyértelművé teszi sportos karakterét. Éppúgy sportos feketében jelenik meg a Škoda-hűtőrács, az Air Curtain elemek, az RS-specifikus első lökhárító diffúzoreleme, az Aero Flap idomok, a hátsó lökhárító diffúzora és az ablakszegélyek. A Limousine fekete hátsó RS-légterelőt kapott, ameddig a COMBI tetőlégterelője a karosszéria színére fényezve tűnik fel. A Škoda OCTAVIA RS iV már alapkivitelében LED-technikájú fényszórókkal és 18 col peremátmérőjű, fekete könnyűfém keréktárcsákkal készül, kívánságra ugyanakkor 19 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelkezésre állnak. A féknyergek jellegzetes RS-vörösre fényezve vonzzák a tekintetet.

Az OCTAVIA RS iV utasterének színvilágát túlnyomórészt a fekete határozza meg. A háromküllős, bőrbevonatú, multifunkciós sportkormány RS-logót hordoz, s a DSG sebességváltó kezeléséhez kapcsolóbillentyűkkel is kiegészül. Az első sportüléseken és a hátsó üléseken ugyancsak RS-logó, sőt még vörös vagy ezüstszürke kontrasztárnyalatú díszvarrások tűnnek fel, amelyek a bőrbevonatú kormánykeréken, a kartámaszokon és a műszerfal Alcantara borításán is dinamikus stílusjegyként szolgálnak. A beltér sportos hangulatát RS-stílusú dekorbetétek és alumíniumdizájn-pedálok teszik teljessé.

OCTAVIA e-TEC – a mild-hibrid technika premierje a Škoda-palettán

A két OCTAVIA e-TEC változat a Škoda első sorozatgyártású modelljei, amelyek mild-hibrid rendszert tartalmaznak. A korszerű EVO motorgenerációhoz tartozó, háromhengeres 1.0 TSI kapacitás teljesítménye 81 kW (110 LE), változó turbinageometriájú turbófeltöltővel készül és a magas hatásfokú Miller-ciklus alapján üzemel. Mint a 110 kilowattos (150 LE), négyhengeres 1.5 TSI, ez az aggregát is hétfokozatú DSG sebességváltóval vegyített, szíjhajtású, 48 voltos indítógenerátorral és szintén 48 voltos lítiumion-akkumulátorral egészül ki. A 0,6 kWh energiatároló képességű áramforrás az első utasülés alatt kapott helyet és csupán a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) tölti, külső töltés nem létfontosságú. Az indítógenerátor egyenáramú (DC) feszültségátalakító támogatásával a normál 12-voltos akkumulátort is töltheti. A mild-hibrid technika mindenekelőtt azt hivatott biztosítani, hogy szükség alapján akár 50 newtonméteres elektromos hozzájárulást (Boost) biztosítson a belsőégésű kapacitás részére, ezenfelül a leállított motor melletti szabad gördülés („vitorlázás”) üzemmódját is lehetővé tegye az e-TEC modellek részére. Ezzel a lehetőséggel akár 0,4 liter üzemanyag is megtakarítható 100 kilométerenként, tovább csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. Mindezeken túl e technikával gyorsabban, továbbá alacsonyabb zaj- és rezgésszint mentén indítható a motor. A mild-hibrid technikájú OCTAVIA modelleket a csomagtérajtajukon specifikus e-TEC plakett jelöli.

OCTAVIA G-TEC – környezetkímélő földgázüzemre készült

A korábbi generációhoz hasonlóan a modern Škoda OCTAVIA is kapható G-TEC változatban, amely környezetkímélő földgázüzemre (CNG) készült. 1.5 TSI motorja 96 kW (131 LE) teljesítményű és változó turbinageometriájú turbófeltöltővel funkcionál. A földgáz tisztább égésfolyamatának betudhatóan a szén-dioxid-kibocsátás csaknem 25 százalékkal alacsonyabban alakul a benzinüzemhez viszonyítva, azonkívül jóval kevesebb nitrogén-oxid (NOx) kerül a levegőbe, koromrészecskék ugyanakkor nem képződnek. Például a szívószelepek az úgynevezett Miller-ciklus szerinti változó irányításának betudhatóan e motor különösen gazdaságos, ezáltal a WLTP-ciklus alapján az OCTAVIA G-TEC földgázüzemben 100 kilométerenként 3,6 – 4,5 kilogramm vegyített földgázfogyasztással közlekedhet. A 17,33 kilogrammos CNG-tartálykapacitás akár 500 kilométer hatótávot (WLTP) is lehetővé tesz földgázüzemben. Az OCTAVIA G-TEC ezenkívül kilencliteres benzintartállyal is büszkélkedhet, amely újabb 190 kilométer hatótávot nyújt részére, az összesített hatótáv ezzel akár a 690 kilométert is elérheti. A gépkocsi csak némely esetekben használja benzintartalékát, példának okáért mikor is a motorindításra közvetlenül CNG-tankolást követően vagy mínusz tíz Celsius fok külső hőmérséklet alatt kerül sor, emellett mikor is a CNG-szint már olyan alacsony, hogy a tartálynyomás 11 bar alá kevesebb lesz. A CNG- és a benzinüzem közti váltás önműködően, a vezető közreműködése nélkül zajlik. Az OCTAVIA G-TEC egyéni plakettet hordoz a hátulján, a digitális műszeregységén (Virtual Cockpit) mindazonáltal specifikus nézetet is ajánl. A Limousine csomagtartójának térfogata ez esetben 455, a COMBI változaté mindazonáltal 495 liter.

Előzetes adatok, amelyek még változhatnak.

Új hűtő-zsaluzat optimalizálja az aerodinamikai tulajdonságokat és növeli a hűtés hatékonyságát

A Škoda modern hűtő-zsaluzattal és a Compactor koncepcióval optimalizálja az OCTAVIA aerodinamikai tulajdonságait, mérsékli szén-dioxid-kibocsátását, ezenfelül hűti motorját és fékeit. Az első lökhárító központi légbeömlő nyílásában aktívan állítható zsaluzat rendbe hozza csekély hűtési ilyen irányú elvárás során zárt lamelláival az aerodinamikai tulajdonságokat, ezenkívül zárja le még hideg motor tekintetében a levegőellátást. A környezeti feltételektől függően a zsaluzat különféle mértékben nyitható. Nagy hűtési igény melletti, teljesen nyitott helyzetében – példának okáért rövid megállások, továbbá a benzin- vagy dízelmotor részecskeszűrőjének regenerációja esetén – a maximális levegőmennyiség áramlik be, melyet a Compactor koncepció célzottan oszt szét és a ventilátor segítségével a fékek hűtésére is felhasznál.

Haladó szellemű infotainment és teljes körű connectivity

A Volkswagen Csoport moduláris infotainment koncepciója legkorszerűbb generációjának három infotainment-rendszere is megjelenik a Škoda OCTAVIA választékában. Integrált eSIM-kártyájával az OCTAVIA állandó internet-kapcsolatot kínálhat, mindent összevetve a Škoda Connect mobil online-szolgáltatásai is elérhetővé válhatnak. Ezek közé sorolható a Műszaki segélyhívással (Breakdown Call) kiegészített Proaktív Szolgáltatás (Proactive Service), azonkívül a Care Connect kínálata, a jármű a Škoda Connect alkalmazáson vagy a webportálon át biztosított, teljes körű távelérésével. Az Infotainment Online szektor online-támogatású útvonalszámításokkal, valós idejű forgalmi információkkal, mitöbb – példának okáért időjárásjelentéssel vagy hírekkel – új infotainment-alkalmazásokkal is szolgál. Már a 8,25 col képátlójú, személyre szabható érintőképernyővel funkcionáló, a belépőtechnikát jelentő Swing rádió is büszkélkedhet DAB-vevőegységgel, s a Wireless SmartLink technika, azonfelül az Android Auto, az Apple CarPlay és a MirrorLink segédkezésével az okostelefon vezeték nélküli rendszerintegrációját is kínálja.

A Bolero infotainment-rendszer, amelyen a későbbiekben aktiválható a navigációs szerepkör, tetejébe az Amundsen navigációs rendszer nemkülönben 10 col képátlójú érintőképernyővel funkcionál, s mozdulat- vagy a Škoda Laura digitális asszisztense – amely hat nyelven a megszakítás nélkül kimondott mondatokat is megérti – segédkezésével hangvezérléssel is kezelhetők. Az állandó online-kapcsolat révén internetes rádióadók, mindemellett zenei streaming-szolgáltatások is elérhetők, a navigációs térképek ugyanakkor önvezérelten online (over-the-air) is frissíthetők. A Columbus csúcs-infotainment szintén 10 col képátlójú képernyőjén a digitális műszeregység (Virtual Cockpit) kijelzőfelületétől eltérő zoom-felbontásban is megjeleníthetők a navigációs térképek. Ez a korszerű szerepkör az infotainment-kijelző alatti, továbbfejlesztett érintőcsúszkával (Touchslider) működtethető, amely a hangerő szabályzására is szolgál.

Premierjét tartja a Szélvédő-kijelző, korszerűsített digitális műszeregység

A Škoda első modelljeként ajánlja az OCTAVIA extrafelszerelésként a modern Szélvédő-kijelzőt (Head-up Display). E technika sajátos képalkotó egység hozzájárulásával üzemel, amely a megjelenítendő adatokból – mint a sebesség, a navigációs útmutatások, a felismert közlekedési táblák vagy az épp aktivált vezetői segédrendszerek – a szélvédőre, azaz a vezető közvetlen látómezőjébe vetíthető képet állít elő, a sofőr mindent összevetve nélküle kísérheti örökösen figyelemmel a legszámottevőbb információkat, hogy tekintetét le kellene vennie az útról. A Szélvédő-kijelző a Škoda digitális és egyénileg konfigurálható műszeregység (Virtual Cockpit) technikáját egészíti ki, amelyiknek tovább optimalizálták eleve felhasználóbarát kezelését, kijelzőfelületének képátlóját ugyanakkor 10,25 colra növelték. A vezető a multifunkciós kormánykerék kezelőgombjaival választhat az alapnézetek – Basic, Classic, Navigáció (Navigation) és Vezetői segédrendszerek (Driver Assistance Systems) – közül, ezt követően határozhatja meg a kívánt kiegészítő információkat. A Vezetői segédrendszerek alapnézetben – mint a központi monitoron – térhatásban jelennek meg az aktivált asszisztensrendszerek. Az OCTAVIA RS iV egy újabb Sport-nézetet is ajánl.

Nagyon sok új vagy modernizált vezetői segédrendszer az OCTAVIA kínálatában

A korszerű OCTAVIA nagyon sok vezetői segédrendszere első alkalommal jelenik meg a Škoda kínálatában vagy modernizált változatában áll rendelkezésre. A kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) a kormányzási nyomaték aktív növelésével támogatja a szabályozott kikerülési manővert, ezáltal járulva hozzá a gyalogos- és kerékpárosgázolás, amellett a más járművekkel ütközés megelőzéséhez. Az útkereszteződésekben a Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) figyelmeztetheti balra forduláskor időben a vezetőt a szemből érkező forgalomra, s akár önvezérelten le is fékezheti a gépkocsit. A Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) az ajtók kinyitásakor mutatja a bennülőknek, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít. Újdonság a helyi Veszélyhelyzet-figyelmeztetés (Local Traffic Warning), amely önvezérelten hívja fel a figyelmet a jármű közvetlen közelében fellépő forgalmi zavarokra, példának okáért a közlekedési torlódásban álló járműsor végére. A Környezetmegfigyelő rendszer (Area-View System) parkoláskor és az másfajta manővereknél nyújthat áttekintést a jármű közvetlen környezetéről, amely alatt négy kamera állítja elő a gépjármű körüli 360 fokos képet. A Sávváltást segítő berendezés (Side Assist) már 70 méter távolságból érzékelheti a hátulról közelítő vagy épp a visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó járműveket. Az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészülő Front Assist technikája települési forgalomban vizuális és akusztikai jelzéssel, azonkívül enyhe fékezési beavatkozással figyelmeztet az ütközés- azonfelül gázolásveszélyre, s szükség során vészfékezést is aktivál. A követési távolságot tartó Előretekintő adaptív sebességszabályzás (Predictive Cruise Control) a szélvédő mögötti kamera képeit és a navigációs rendszer adatbázisát is felhasználja, hogy önvezérelten az útvonalhoz illeszthesse a jármű sebességét. E rendszer a Közlekedési táblák modernizált felismerő funkciójával (Traffic Sign Recognition), az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő, s már az útépítési szakaszokat is érzékelő adaptív berendezéssel (Adaptive Lane Assist), a Közlekedési torlódás asszisztenssel (Traffic Jam Assist), amellett a Vészhelyzet-asszisztenssel (Emergency Assist) szövetségben a Menetasszisztens (Travel Assist) átfogó technikájának része. A Kézérzékelés (Hands-on Detect) rendszere hozzájárulásával a Menetasszisztens azt is ellenőrizheti, hogy a vezető legalább 15 másodpercenként megérinti-e a kormánykereket vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet következtében már nem uralja a járművet. Utóbbi esetben a Vészhelyzet-asszisztens bekapcsolja a vészvillogót, és az éppen igénybe vett forgalmi sávban egészen megállásig lefékezi a gépjárműt.