Minden gramm számít – Ultrakönnyű elektromos versenyautóval készül a Volkswagen a Pikes Peakre

Minden a szimulációval kezdődött. „Már az I. D. R Pikes Peak összeszerelése előtt folytattunk teszteket, hogy vizsgáljuk a gépkocsi lehetséges beállításait”- mondta Willy Rampf, a projekt technikai tanácsadója, a Sauber Formula 1-es csapat egykori technikai igazgatója. „Nyilvánvaló volt, hogy nincs időnk több prototípust építeni, és tesztelni ezeket, az első gépjárműnek kellett jól sikerülnie.”

A tesztek arra koncentráltak, hogy megtalálják az arany középutat teljesítmény és tömeg közt. Ez a két tényező egy tradicionális belső égésű motoros versenyautóban is függ egymástól, de egy olyan elektromos versenyautóban, mint az I. D. R Pikes Peak még nagyobb hangsúlyt kell fektetni erre a területre. A szabály szolid: minél nagyobb a teljesítmény, annál nagyobb áramforrás kell a gépjárműbe. Viszont csaknem az összes egyes gramm olyan, mint a nemkívánatos nehezék, főleg egy hegyi versenyben.

A Pikes Peaken a versenyzőknek 1400 méteres szintkülönbséggel kell megbirkózniuk, 2682 méterről indulnak, a cél mindazonáltal 4302 méterrel van a tengerszint felett. Romain Dumas-nak az I. D. R Pikes Peak volánja mögött számos hajtűkanyarral kell szembenéznie, ilyen helyzetben ugyanakkor konkrétan hátrány, ha egy nehéz gépjárművel kell begyorsítani, vagy hirtelen fékezni egy kanyarban.

Azért, hogy ezt elkerüljék, a Volkswagen Motorsport mérnökei a következő stratégiát követik: az I. D R Pikes Peaknek olyan könnyűnek kell lennie, amennyire csak lehetséges, de meg kell őriznie jókora teljesítményét is. A mérnököknek nem kell visszafogniuk magukat, az I. D. R Pikes Peak kategóriájában mivelhogy megközelítően korlátlan szabadságot kapnak a gépkocsik készítői.

Megkapni a lehetőséget arra, hogy felépítsen egy versenyautót teljesen az alapjaitól – ez minden mérnök álma. „Rendkívüli feladat elkészíteni egy versenyautót erre a 20 kilométeres hegyi futamra. Jóformán nincs határa az innovációnak, a mérnököknek szabad kezük van” – mondta François-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport technikai igazgatója.

„A szimulációknak jókora funkciója volt abban, hogy ilyen könnyed lett a gépkocsi” – indokolja Willy Rampf. Példának okáért, az alváz alkatrészeit számítógép segédkezésével tervezték olyanra, hogy azok minden várt terhelést gond nélkül bírjanak nélküle, hogy túl nagyok, vagy túl nehezek lennének.

Sőt, a fejlesztői csapat teljesen nélkülözni tudta az olyan különösen drága, versenyautókban gyakran használt anyagokat, akárcsak a titánium. „Az alváz, a felfüggesztés és a biztonsági elemek is úgyszólván teljesen acélból és alumíniumból készültek” – mondta François-Xavier Demaison.

Azonfelül, hogy a gépkocsi 680 lóerős teljesítményt tud magáénak, rettentően könnyed is, sofőrrel közösen alig 1100 kilogrammot nyom. Ez sokkal könnyebb, mint a Pikes Peak történelmének korábbi rekorder elektromos versenyautói. A relatíve alacsony teljesítmény biztosítja, hogy az I. D. R Pikes Peak akkumulátora olyan méretű legyen, hogy közvetlenül a sofőr mellé és mögé lehessen elhelyezni, ezzel biztosítva a kiváló súlyeloszlást. Ezáltal az elektromos motor az első és hátsó tengelyekre is jól adja le az energiát, míg a forgató nyomatékelosztás elektronikusan zajlik.

Az I. D. R Pikes Peak alváza és aerodinamikai elemei extrémkönnyű szénszál/kevlár kompozitból készültek. A tervezés meghatározó lépései közé kötődött ezeknek az elemeknek az átemelése a Pikes Peak versenyautóba az I. D. családból, a Volkswagen új, tekintélyes hatótávú teljesen elektromos autócsaládjából. „A tervezés ezen szakaszában szorosan együttműködtünk a wolfsburgi Volkswagen kollégákkal” – emlékezik vissza Willy Rampf.

Az I. D. R Pikes Peak pilótafülkéje ultrakönnyű szénszálból készült héjszerkezeti felépítésben.

A pilóta felszerelése is bizonyíték arra, hogy a mérnökök azt lehet mondani mindent megtesznek a gépkocsi könnyebbé tételéért. Az egyik technológiai partner, az OMP meglehetősen könnyed anyagból kreálta a sofőr tűzálló ruháját, az ülés párnázását és a biztonsági övet is. Még a szponzorok logóit is rányomtatták a versenyző ruhájára, hogy ne nehezítsék a ruhát a felvarrók.

Viszont egy esetben problémába ütközött a Volkswagen Motorsport csapata, mivelhogy a Pikes Peak verseny szabályai alapján minden versenyzőnek viselnie kell a találkozó durván számítva 40 cm²-es logóját a ruháján. Az volt a tervük, hogy ezt is nyomtatják ezt követően. „Az ötletünket visszautasították. A szabályzat alapján rá kell varrni a logót a versenyző ruhájára. A cérna, melyet használnak ezt követően hozzá olyan nehéz lesz, mint az egész overall” – mondta Demaison.