Öt év alatt négyszeresére nő az elektromos gépkocsik száma a magyar utakon a Jövő Mobilitása Szövetség alapján

Öt év alatt megnégyszereződik a tisztán elektromos gépkocsik száma a Jövő Mobilitása Szövetség alapján: az adatok alapján az idén az első 10 hónapban csaknem ötven százalékkal, 18 800-ra növekedett az elektromos gépkocsik száma Magyarországon, miközben az előrejelzés alapján 2022 végén már 30 ezer, három éve múlva 75 ezer, 2026 végén mindazonáltal 125 ezer elektromos gépjármű közlekedik ezután a magyar utakon.

A szövetség információja alapján az elektromos közlekedési tárgyak – főként gépkocsik – használatának legfőbb gátja a magas a vételár, a töltőpontok szűkössége és az alacsonyabb hatótáv volt 2020-ban.

Mivel a tanulmányok alapján az emberek 52 százaléka még szokásoknak megfelelő gépkocsival közlekedik, s csak 48 százalékuk elektromos készülékekkel, kerékpárral, közösségi közlekedéssel, vagy gyalog, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke a következő év releváns feladatának tartja a mikromobilitás részarányának újabb növelését a települési közlekedésben, az elektromos kellékek hatótávjával kapcsolatos félelmek és tévhitek eloszlatását, illetve a közösségi közlekedés népszerűsítését a fiatalok körében.

A fenntartható közlekedés fejlesztésében érdekelt 41 társaság iparági képviseletének, a Jövő Mobilitása Szövetségnek célja az is, hogy 2022-ben az elektromos autóvezetés a járművezetői nevelés részévé váljon, országosan mindenütt elérhetők legyenek az elektromos járműtöltők és széles körben elterjedjenek a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások, vagyis az elérendő úticél utolsó szakaszában is legyen a fenntartható közlekedést segítő kellék. Példaként a gépjármű csomagtartójában legyen egy roller és azzal tegye meg a csomagszállító az utolsó szakaszát az útnak.

Ezen felül javaslatot fognak tenni az otthontöltés elszámolhatóságának a megoldására és a társasházi töltőtelepítés egyszerűsítésére.

Pukler Gábor hangoztatta azt is, hogy a 4-5 éve elsőként nagy számban üzembe helyezett elektromos gépjárműk most kezdenek megjelenni a használtautó piacon, ami ugyancsak sokkal elérhetőbbé teszi ezeket a gépjárműveket, amelyek árait az aksi hatótávolsága határozza meg főképpen, nem a gyártási év, vagy a megtett kilóméterek. Közölte még, Magyarországon egy gépkocsival átlagosan 70-80 kilométert tesznek meg, mindent összevetve a települési közlekedésben napjainkban már az elektromos gépjármű a legversenyképesebb megoldás. A szövetség számítása alapján 100 kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos gépkocsival, mint dízel- vagy benzines meghajtású kocsival. Ez a különbség tovább növelhető, ha valaki otthon tölti az elektromos gépkocsiját, mert akkor negyedakkora összegből is utazhat: otthoni töltés során, kilowattonként 40 forinttal számolva, 100 kilométer megtétele 680 forintba kerül, míg egy benzines gépkocsi tekintetében ez durván számítva 2800 forint.

Közölte, mindent figyelembe véve, egy középkategóriájú elektromos gépjármű egész élettartamra vetített költsége alacsonyabb a fosszilis autókénál: az elektromos gépjárműk vásárlását pályázati források támogatják, jóval kisebbek a szervíz- és fenntartási költségei, adókedvezményt, parkolási kedvezményt használhatja ki a tulajdonosa.

A szövetség információja alapján már a vidéki településekben is vannak dugók, ennek köszönhetően jelentős lenne vonzóvá tenni a közösségi közlekedést a városlakók részére zöld buszokkal, kiegészítő közlekedési tárgyakkal. Példaként közölték, Székesfehérváron az egy főre jutó gépkocsik száma meglehetősen nagy, a majdnem 100 ezres településben 40-50 ezer gépkocsi van, ami kiegészül az agglomerációból érkező gépjárművekkel.

Pukler Gábor arról is beszélt, hogy a fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy gépjárműt, hanem bérlik őket. Közölte, Budapesten is szakaszosan javul a helyzet, gépkocsiból, robogóból és rollerből is egyre több válik hozzáférhetővé.

Kifejtette, a szerkezetek bérelhetősége folytán minden évben legalább 400 millióval kevesebb kilométert autóznak Európában: a közösségi autózás elterjedése azért is releváns, mert egy megosztott gépkocsi 7-10 saját gépjárműt is képes kiváltani. Ezzel a fenntartható megoldással szerinte a kontinens ambiciózus klímacéljai megvalósításának irányába is nagy lépést tesz: egyetlen közösségi gépkocsi éves szinten több mint 12 tonnával képes csökkenteni az európai szén-dioxid kibocsátást.

mti