Új környezetbarát modern műszaki megoldást tesztel a Toyota

A Toyota három jellegzetes meghajtású versenygéppel vesz részt a 2022-es Super Taikyu versenysorozatban, melynek első fordulójára még március 19-20-án, Suzukában, a Suzuka 5-órás hosszútávú versenyen került sor. A versenyzéshez elengedhetetlen hidrogén és karbonsemleges üzemanyagok előállításáról és szállításáról is a Föld legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota gondoskodik.

Idén a Toyota három eltérő üzemanyagot használó versenygéppel indul az ikonikus japán Super Taikyu sorozatban. A cél a karbonsemleges társadalom elérése, azonfelül a gépkocsik továbbfejlesztése révén egyre jobb sportautók létrehozása, továbbá a motorsport kihívásainak sebes megoldása. A Toyota a többi iparággal szövetségben népszerűsíti a modern hajtási megoldásokat a korszerű partnerek felé, beleértve a hidrogén és a karbonsemleges üzemanyagok előállítását, szállítását és felhasználását. Amellett a társaság célja, hogy ne csak a motorsporthoz járuljon hozzá, hanem a társadalom és a jövő fejlődéséhez is a Super Taikyu szervezésében történő együttműködéssel, ezenkívül a versenysorozatot támogató és működtető szervezetek, mindemellett kapcsolódó szervezetek segítésével.

A versenyautók

A hidrogén belsőégésű motorral meghajtott Corolla a tavalyi Super Taikyu öt versenyéből négyen volt ott, népszerűsítve a motorsportban történő előrelépés lehetőségeit. A múlt évben májusi első és a novemberi utolsó verseny közti csaknem hat hónapban a teljesítmény a benzinmotorok szintjére emelkedett, 24 százalékkal több lóerőt és 33 százalékkal több nyomatékot biztosítva, sikeresen kordában tartva az abnormális égést. Ugyanakkor a hatótáv fokozása, ráadásul a hidrogén tankolási idejének rövidítése olyan praktikus tényezők, amelyeken ebben az esztendőben kell fejleszteni.

Ebben az esztendőben egy új GR86 alapú versenyautó is rajthoz áll, amely karbonsemleges üzemanyagot használ, kibővítve a belsőégésű motorhoz felhasználható potenciálok számát. A modell a GR Yaris motorjából kifejlesztett 1,4 literes turbómotort használja. A karbonsemleges üzemanyag egyre nagyobb figyelmet kap a karbonsemlegesség elérése érdekében.

Ugyan az üzemanyag elégetése alatt széndioxid keletkezik, ám annak létrehozásához a levegőben található széndioxidot használják fel, amely ezáltal közel nullás egyenleget nyújt, a már rendelkezésre álló infrastruktúrát és modern műszaki megoldást használva. Úgy, hogy a kategóriában a Subaru Corporation is indul, erős konkurenciára lehet ezután számítani, ami biztosítja a problémás pontok feltérképezését, a javításokat és a jövőbeli használati potenciálok feltérképezését. Továbbá ugyanakkor az itt szerzett tudás felhasználható lesz a Subaru BRZ és a GR86 továbbfejlesztéséhez.

A második fordulótól kezdve egy benzines GR86 is rajthoz áll: a FUJI SUPER TEC 24 óráson a TOM’S SPIRIT csapata üzemelteti ezután a versenyautót. A karbonsemleges GR86-hoz viszonyítva sokkal inkább a sorozatgyártású gépkocsira hasonlító modell ugyancsak az ST-Q kategóriában indul, az itt megszerzett ismereteket ugyanakkor a sorozatgyártású modellek és alkatrészeinek továbbfejlesztésére használja a Toyota, még jobb motorsport-alapú gépkocsikat létrehozva.

A hidrogén és a karbonsemleges üzemanyag előállítása, szállítása és felhasználása

A Fukushimában felfedezhető Namie Town napelemes eredetű hidrogénje mellett a hidrogén hajtású motorral büszkélkedhető Corolla versenyautó a Tokyo Electric Power Company Holdings, Inc., és a Toray Industries, Inc. együttműködésében szintén napenergiával megalapított hidrogénjét használja ezután.

Ez utóbbit pillanatnyilag a Yamanashi prefektúra gyáraiban használják. Óránként akár 370 Nm³ hidrogént képes előállítani a napelemből származó elektromos áram a víz elektrolízisével a Kofuban látható Komekurayama Electric Power Storage Technology Research Site. Az itt felfedezhető Yamanashi Hydrogen Company, Inc. az első olyan cég Japánban, amely a P2G (power-to-gas) alapú rendszert fejleszti és népszerűsíti a hidrogén alapú társadalom megteremtéséhez. A társaság nem kizárólag a P2G rendszerek technológiai fejlesztését, hanem terjesztését is végzi.

A hirdogénes Corolla versenyautó részére létfontosságú üzemanyagot a Toyota Transportation Co., Ltd bioüzemanyagot használó szállítói, tetejébe a Commercial Japan Partnership Technologies üzemanyagcellás teherautói szállítják ezt követően a versenyekre. Eddig a hidrogén szállítása fém tartályokban történt, de ez változik. A CJPT üzemanyagcellás elektromos teherautói könnyed gyanta alapú betéttel büszkélkedhető tartályokban szállítják a hidrogént, amelyek elgondolásukban a Mirai megoldásához hasonlítanak.

A gyantás betétek révén a tartályok nyomása 20-ról 45 MPa-ra növelhető, ezáltal a szállítható hidrogén volumene közel a négyszerese a korábbi versenyekhez viszonyítva. Amellett a Toyota szüntelen korszerűsíti a modern műszaki megoldást a hidrogén heterogén területeken történő hatékony használata érdekében, a tárolási nyomást egészen 70 MPa-ig növelve.

A hidrogén motoros Corolla versenyautó kettős szerepben áll rajthoz az ez évi sorozatban: a cél a hatótáv növelése, mindemellett a hidrogén tankolásának rövidítése lesz. A rendszer abnormális égési folyamatai megakadályozhatók a precíz üzemanyag-befecskendezés és a hidrogén hatékonyabb felhasználása révén. Ennek eredményeként a hatótáv akár 20 százalékkal is javulhat a korábbi versenyhez képest.

A újabb növelés érdekében a Toyota új technológiákkal kísérletezik, amely kínálja a jelen pillanatban használt hidrogén gáz cseppfolyós hasznosítását. Ha ezt sikerülne elérni, a mennyiségre vetített energiasűrűség nem kizárólag nagymértékben növelné a hatótávot, de tovább növelné a hidrogénnel kapcsolatos alternatívák számát. A tavalyi frissítéseknek hála már mindkét oldalról tankolható a gépkocsi, méghozzá egyre gyorsabban. Ebben az esztendőben ezt a tempót szeretné fokozni a Toyota csapata, növelve a tankolásnál alkalmazott nyomást. Alaphelyzetben ez meghatározóan növelné a hőmérsékletet, de a korszerű kialakítású töltőcsatlakozó nagyobb átfolyást nyújt úgy, hogy közben a hőmérséklet is a biztonságos határon belül marad.

Ennek hála a korábbi versenyeken hozzáértő kétperces tankolási idő másfél percre mérséklődött már a korábbi versenyeken is. Az ST-Q kategóriában a hidrogénes Corolla, tetejébe a karbonsemleges üzemanyagot használó GR86 mellett a Mazda Motor Corporation MAZDA SPIRIT RACING Bio concept DEMIO versenyautója, amellett a Subaru SDA Engineering BRZ CNF Concept modellje is rajthoz áll, karbonsemleges üzemanyag által hajtva.

A három cég megosztja ezután egymás közt a megszerzett információkat, míg a versenyen egymás ellen küzd ezt követően, fokozva saját technológiai kutatási sebességét, elősegítve a karbonsemleges társadalom kialakulását. A Toyota a továbbiakban is több heterogén érintettel dolgozik közösen azon, hogy továbbfejlessze járműveit és felgyorsítsa a modern műszaki megoldás fejlesztését a motorsport szigorú követelményrendszerének megfelelően. A cég az iparág határain túl is köt partneri viszonyokat, kibővítve a hidrogén és a karbonsemleges üzemanyag előállításának, szállításának és felhasználásának lehetőségeit, úton a karbonsemleges társadalom felé.