A BMW Group tetemes mértékben fokozza az alacsony emisszióértékű acél alkalmazási arányát Európában funkcionáló gyárai sorozatgyártási folyamataiban

Fenntarthatóságot éltető ambiciózus tevékenységei részeként a BMW Group tovább folytatja a beszállítói hálózatában jelentkező károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentését. E tekintetben az acél természetes gázok vagy hidrogén és megújuló erőforrások felhasználásával történő előállítása is létfontosságú szempont – szemben a szénhez hasonló, fosszilis erőforrások elterjedt alkalmazásával, melynek emissziós értéke figyelemre méltóan magasabb. A müncheni központú vállalatcsoport így most a németországi Salzgitter AG acélgyártó társaság oldalán egy alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodást írt alá: a határozottan alacsonyabb emissziós értékű alapanyag 2026-tól jelenik meg a BMW Group Európában funkcionáló gyárainak sorozatgyártási folyamataiban. A bajor prémiumgyártó ezzel megduplázza az alacsony emisszióértékű acélt beszállító partnerei számát, mivelhogy célja, hogy 2030-ra az Európában funkcionáló gyárai sorozatgyártási folyamataihoz elengedhetetlen acélmennyiség több mint 40 százalékát alacsony emisszióértékű acél adja. A vállalatcsoport ezáltal minden évben csaknem 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg.

„A beszállítói hálózatunkban jelentkező károsanyag-kibocsátás újabb csökkentését nézve ez egy újabb meghatározó lépés” – nyilatkozott Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja. „Célunk, hogy holisztikus megközelítés alapján csökkentsük sorozatgyártásban kínált járműveink egész életciklusra vetített emissziós értékeit. Úgy, hogy Európában funkcionáló gyáraink sorozatgyártási folyamataiban az elkövetkezendő időszakokban egyre nagyobb arányban használunk alacsony emisszióértékű acélt, ezen alapanyag tekintetében is irányt mutatunk” – tette hozzá.

„A Salzgitter AG új stratégiájának középpontjában a körforgás áll” – mondta Gunnar Groebler, a Salzgitter AG vezérigazgatója. „Határozott álláspontunk, hogy az újrafelhasználható alapanyagok zárt körforgása mindössze erős partnerekkel összefogva fejtheti ki maximális hatását. Igencsak örülünk annak a BMW Group oldalán megkötött, gazdasági körforgást éltető partnerség, amelyiknek égisze alatt hosszútávra tekintő ügyfelünket zöld acéllal láthatjuk el. Összefogás az átállásért – új vállalati jövőképünket mi ezen mottó mentén ültetjük át a gyakorlatba” – tette hozzá.

Az alacsony emisszióértékű acél beszállítására vonatkozó megállapodások a BMW Group Európában funkcionáló gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz elengedhetetlen acélmennyiség több mint 40 százalékát fedezik

A BMW Group múlt évben októberben írt alá megállapodást a svédországi H2 Green Steel startup vállalkozással. 2025-től az H2 Green Steel olyan acéllal látja el a müncheni központú vállalatcsoport Európában funkcionáló gyárait, melynek előállításához csakis hidrogént és megújuló energiákból származó zöldenergiát használnak fel. Az alacsony emisszióértékű acél előállítása alatt a szokásoknak megfelelő acélgyártáshoz képest 95 százalékkal kevesebb káros anyag keletkezik.

A Salzgitter AG és az H2 Green Steel szervezetek mindent összevetve a BMW Group Európában funkcionáló gyárainak sorozatgyártási folyamataihoz elengedhetetlen acélmennyiség több mint 40 százalékát szállítják ezt követően, amely minden évben csaknem 400 000 tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg. A BMW Group európai présüzemei minden évben több mint félmillió tonna acélt dolgoznak fel.

Fokozatos átállás az alacsony emisszióértékű acélgyártásra

Kiváltképp energiaigényes gyártási folyamata folytán az acélgyártás magas károsanyag-kibocsátással jár. Multifunkcionális felhasználási lehetőségei révén viszont az acél az autógyártás egyik leglényegesebb alapanyaga, amely a karosszériaelemek és nagyszámú más alkatrész tekintetében is, hosszútávon létfontosságú marad.

Az acélgyártás emissziós értékének számottevő csökkentése érdekében a Salzgitter AG szakaszosan áttér a gyakorlatilag szénmentes termelésre. Az átállás két kulcsfontosságú eleme a megújuló erőforrások felhasználásával előállított villamos energia, amellett annak használata az elektrolízisből származó hidrogén előállításakor. Az ilyen formában előállított zöld hidrogén hibátlanul képes helyettesíteni a szokásos kohászati eljárás alatt használt szenet: ezt az úgynevezett közvetlen redukciós üzemek biztosítják, amelyek a vasércet a zöld hidrogén segédkezésével szilárd állapotú vassá redukálják. Az ilyen formában előállított vasat ezt követően egy megújuló villamos energia felhasználásával funkcionáló, elektromos kemencében olvasztják be.

Tervei alapján a Salzgitter AG ezzel a technikával az acélgyártásban jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét szakaszosan az eredetinek nagyjából 5 százalékára csökkenti.

A gazdasági körforgás nyújt támogatást megőrizni a természeti erőforrásokat és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást

Lipcsében funkcionáló gyárában a BMW Group immáron nagyjából öt évvel ezelőtt megalapított egy acéllemez-hulladékokra koncentráló, zárt alapanyag-körforgást a Salzgitter AG segédkezésével. A Salzgitter AG által beszállított acéltekercsek felhasználását követően a partnervállalat elszállítja a BMW Group lipcsei gyárának présüzemében keletkező acélmaradványokat, amelyeket ezt követően a modern acélok előállítása alatt újrafelhasznál. Az ilyen formában legyártott új acélt ismételten a BMW Group lipcsei gyárába szállítják. Az alapanyagok ezáltal a gazdasági körforgás jegyében többször is újrafelhasználhatók, amely nagymértékben nyújt támogatást megőrizni a természeti erőforrásokat.

A BMW Group többi európai gyárában szintén újrafelhasználják az acélmaradványokat, vagy a közvetlen alapanyag-körforgás részeként, vagy az acélgyártó partnernek visszaszállítva és később új acélként hasznosítva.

A károsanyag-kibocsátást a gazdasági körforgásban kitermelt másodlagos acél használata is nagymértékben csökkenti

A BMW Group sorozatgyártásban kínált járműveiben alkalmazott acél akár egynegyede napjainkban már újrahasznosítási folyamatokból származik. A BMW Group azt tervezi, hogy sorozatgyártásban kínált járműveiben szakaszosan növeli a másodlagos acél alkalmazási arányát, e tekintetben 2030-ra az akár 50 százalékot is elérve.

Mivel a másodlagos acél előállítása lényegesen kevesebb energiát igényel, mindent összevetve a termelési folyamat károsanyag-kibocsátása is átlagosan 50-80 százalékkal alacsonyabb, mint az elsődleges acél előállítása tekintetében.

A startup vállalkozásokba történő befektetések serkentik a korszerű modern műszaki megoldások kifejlesztését

Az alacsony emisszióértékű acél melletti elköteleződésével párhuzamosan a BMW Group az modernizált megoldások felkarolására megalakított BMW i Ventures társaság égisze alatt az amerikai székhelyű Boston Metal startup vállalkozás emisszió-mentes acélgyártási innovációjába is befektetett. A Boston Metal startup vállalkozás olyan modern műszaki megoldást fejlesztett ki, amely szén helyett villamos energiával funkcionál és elektrolízis celláival előbb olvadt vasat, ezután abból acélt állít elő. Ha a folyamathoz elengedhetetlen energiát megújuló erőforrásokból nyerik ki, akkor az acélgyártás egész folyamata emisszió-mentessé válik. A fiatal vállalkozás eme folyamat bemutató létesítményének kiépítését is tervezi a közeljövőben, míg a módszer iparosításán is nagy erővel dolgozik.

A startup vállalkozásokba történő befektetésekkel a BMW Group igyekszik versenyhelyzeteket teremteni és serkenteni a korszerű modern műszaki megoldások kifejlesztését, olyan háttértámogatást nyújtva, amely nagyban megkönnyíti az induló vállalkozások piacra lépését. Az modernizált modern műszaki megoldások a nyersanyagok jobb, fenntarthatóbb és hatékonyabb hozzáférését biztosítják.

A modern technológiákba történő befektetések mindössze egyikei a BMW Group acélbeszállítói láncot érintő, ambiciózus célok felé mutató lépéseinek. A müncheni központú vállalatcsoport példának okáért az alacsony károsanyag-kibocsátás mentén végzett termelést is együttműködési szerződései jelentős kritériumaként tartja számon.