A BMW Group tovább bővíti tisztán elektromos hajtáslánc-technológiai alkatrészei gyártási hálózatát

A müncheni központú vállalatcsoport Lipcsében és Regensburgban is megkezdi a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak és akkumulátor-alkatrészeinek sorozatgyártását.

A BMW Group Lipcsében és Regensburgban is beindítja saját akkumulátor-alkatrészei tömegtermelését, amellyel tovább bővíti tisztán elektromos hajtáslánc-technológiai alkatrészei gyártási hálózatát. A müncheni központú vállalatcsoport mindössze egy éve határozta el, hogy felfejleszti a zéró emissziójú hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek németországi sorozatgyártását, 2021. május 3-án ugyanakkor biztos, hogy meg kezdődött Lipcsében a nagyfeszültségű akkumulátormodulok tömegtermelése. Egy hónappal ezelőtt, 2021 áprilisában a nagyfeszültségű akkumulátorcellák továbbfejlesztett burkolatainak sorozatgyártása is beindult Regensburgban, ahol 2022-től egész energiatároló egységek is készülnek ezután. „Terveink alapján 2030-ban már legalább minden második autónkat tisztán elektromos meghajtással adjuk ezután el, gyártási hálózatunkat ezáltal eszerint, állandóan bővítjük” – nyilatkozott Michael Nikolaides, a BMW Group erőforrások és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák sorozatgyártására szakosodott részlegének vezetője.

A vállalatcsoport összesen több mint 250 millió eurót fektet be Lipcsében és Regensburgban funkcionáló létesítményei továbbfejlesztésébe, hogy a két üzem a következő években magabiztosan képes legyen kiszolgálni a hálózatról tölthető gépkocsik iránt mutatkozó egyre intenzívebb ügyfélkereslet következtében fellépő akkumulátor-szükségleteket. A rövid időn belül piacra guruló BMW iX és BMW i4 hajtáslánc-technológiájában a legújabb nagyfeszültségű akkuk dolgoznak, a közeljövőben ugyanakkor a BMW Group újabb és újabb tisztán elektromos meghajtású modellekről rántja le a leplet. Az akkumulátor-alkatrészek rugalmas sorozatgyártása ezzel párhuzamosan fejlődik.

„Örökösen bővítjük létesítményeink kapacitását és kvalitásait, míg maximálisan kihasználjuk munkatársaink szaktudását és jártasságát, hosszú távú, stabil munkahelyeket biztosítva” – tette hozzá Michael Nikolaides. Dingolfingban, Lipcsében, Regensburgban és Steyr-ben funkcionáló létesítményeibe a BMW Group 2020 és 2022 közt összesen csaknem 790 millió eurót fektet be, hogy módszeresen tovább bővítse a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek sorozatgyártását.

Az akkumulátormodulok lipcsei sorozatgyártása

Lipcse a BMW Group elektromos mobilitási úttörője, ahol 2013 óta készül a vállalatcsoport első tisztán elektromos meghajtású modellje, a BMW i3. Az üzemben most a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek sorozatgyártása is kezdetét vette.

„Tevékenységeinket a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák akkumulátormoduljainak tömegtermelésével bővítjük, amellyel tovább növeljük az üzem jelentőségét az elektromos mobilitás piacán” – mondta Hans-Peter Kemser, a BMW Group lipcsei gyárának igazgatója. „Lipcse lényeges szerepet játszik ezt követően abban, hogy akkumulátor-alkatrészekkel szolgálja ki a BMW Group hálózatról tölthető modelljei iránt mutatkozó egyre nagyobb érdeklődést” – hangoztatta. A MINI Countryman utódja, amely az elképzelések alapján 2023-ban gurul le a lipcsei üzem gyártósoráról, tisztán elektromos meghajtással érkezik meg az utakra. „Maradéktalanul kiaknázhatjuk mindazon szakmai ismereteket, amelyeket munkatársaink az előző években sajátítottak el. Az akkumulátormodulok tömegtermelésének beindításával hosszú távon biztosítjuk be a munkahelyeket” – tette hozzá Hans-Peter Kemser.

2021 májusától a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák akkumulátormoduljai azon a hozzávetőlegesen 10 000 négyzetméter alapterületű gyártási szféraban készülnek, ahol ezelőtt a BMW i8 is napvilágot látott. A termelési munkálatokat itt a lipcsei üzem 80 munkatársa kezdte meg, számuk ellenben az év végére durván számítva 150-re nő. 2020 és 2022 közt a BMW Group több mint 100 millió eurót fektet be az akkumulátormodulok lipcsei sorozatgyártásának kiindulási fázisába.

Az akkumulátormodulok tömegtermelésének beindítása hiszen csak az első lépés: a müncheni központú vállalatcsoport elhatározta, hogy még tovább fejleszti lipcsei akkumulátormodul-gyártása kapacitását, mindent összevetve 2022-től egy második gyártósor is rendszerbe áll. A BMW Group ezzel magabiztosan képes lesz kiszolgálni a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák iránt mutatkozó egyre intenzívebb ügyfélkeresletet.

Az akkumulátor-alkatrészek és nagyfeszültségű aksik regensburgi sorozatgyártása

A BMW Group regensburgi létesítményében már most is két hálózatról tölthető modell – a BMW X1 és a BMW X2 plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozata – lát napvilágot, amelyekhez 2022-ben a tisztán elektromos meghajtású BMW X1 is csatlakozik. Munkatársai elektromos mobilitás kapcsán felhalmozott szaktudását mindemellett az üzem rövidesen az akkumulátor-alkatrészek és nagyfeszültségű akkuk sorozatgyártásában is kamatoztathatja.

Az ötödik generációs akkumulátorcellák továbbfejlesztett burkolatait előállító négy gyártósor közül az első 2021 áprilisában állt rendszerbe, csaknem 40 000 négyzetméter alapterületű gyártási- és logisztikai térségben. „Regensburg sikeresen kezdte meg a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek sorozatgyártását, amely technológiai átállásunk kapcsán igen releváns mérföldkő” – nyilatkozta Frank Bachmann, a BMW Group regensburgi gyárának igazgatója. Az újabb három gyártósor szakaszosan áll rendszerbe 2021 végéig, a BMW Group zéró emissziójú modelljei iránt mutatkozó kereslet élénkülésével párhuzamosan. A tisztán elektromos hajtáslánc-technológiáiban alkalmazott akkumulátorcellák burkolatait a BMW Group eddig csakis Dingolfingban és Kínában, a BMW Brilliance Automotive senjangi üzemében gyártotta.

A nagyfeszültségű akkumulátorcellák továbbfejlesztett burkolatai nagymértékben növelik a cellák masszivitását és hőelvezető képességét, míg a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjában alkalmazott erősebb akkumulátorcellák szigetelését és hűtését is támogatják. 2022-től Regensburgban a nagyfeszültségű akkuk sorozatgyártása is kezdetét veszi. Az üzemben jelen pillanatban 100 munkatárs dolgozik, számuk 2022 végére ellenben több mint megháromszorozódik. 2020 és 2022 közt a BMW Group több mint 150 millió eurót fektet be az akkumulátor-alkatrészek és nagyfeszültségű akkuk regensburgi sorozatgyártásának beindításába.

A fenntarthatóság holisztikus megközelítése

A BMW Group elkötelezett tetejébe, hogy a Föld „legzöldebb” elektromos autóit ajánlja klienseinek, ez ugyanakkor a sorozatgyártásnál kezdődik. A vállalatcsoport már most mindössze megújuló energiaforrásokból működteti tömegtermelési létesítményeit a Föld minden táján, energiahatékonysági céljai viszont hosszabb távra mutatnak. 2006 és 2019 közt a BMW Group több mint 70 százalékkal csökkentette a sorozatgyártásban kínált egy új autójára vetített károsanyag-kibocsátás mértékét, célja viszont az, hogy ezt a mutatót 2030-ra újabb 80 százalékkal redukálja. A tömegtermelési folyamatok alatt keletkező emissziót a vállalatcsoport mindent összevetve több mint 90 százalékkal szorítja vissza a 2006-os értékhez képest.

A BMW Group újabb célja, hogy 2030-ra a beszállítói hálózatában jelentkező, egy új gépjárműre vetített károsanyag-kibocsátást is 20 százalékkal csökkentse, a vállalatcsoport így csak olyan beszállító partnerekkel dolgozik közösen, akik garantálják, hogy a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációs akkumulátorcelláinak előállításához csupán megújuló energiaforrásokat használnak fel.

Az akkumulátorcellától a nagyfeszültségű akkumulátorig

A nagyfeszültségű aksik sorozatgyártása két fő szakaszból áll. Az akkumulátormodulok előállítását nagymértékben automatizált folyamatok végzik: a lítium-ion cellák előbb plazmatisztításon esnek keresztül, ezután egy jellegzetes eljárás keretében, a megfelelő szigetelés érdekében továbbfejlesztett burkolatot kapnak. Az akkumulátorcellákat ezt követően nagyobb egységekké, úgynevezett akkumulátormodulokká szerelik össze. A BMW Group ezeket az akkumulátorcellákat olyan külső partnerektől szerzi be, amelyek garantálják a vállalatcsoport szigorú szabványai alapján történő előállítást. A vállalatcsoport a sorozatgyártásban kínált modellek eltérő tulajdonságai alapján különféle akkumulátorcellákat alkalmaz.

Az akkumulátormodulok ezt követően egy nagyobb méretű alumínium házba kerülnek, a járműkapcsolati pontokkal, illetve a vezérlő- és hűtőegységgel közösen. Az alumínium ház méretét és alakját, valamint az akkumulátormodulok számát az egyes modellváltozatok sajátosságai határozzák meg, ezzel is garantálva, hogy a BMW Group hálózatról tölthető modelljeibe a lehető legoptimálisabb nagyfeszültségű akkumulátorokat építsék be a mérnökök.

A tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák internacionális gyártási hálózata, németországi központtal

A BMW és a MINI hálózatról tölthető modelljeibe szerelt nagyfeszültségű akkumulátorokat és akkumulátor-alkatrészeket a BMW Group dingolfingi, lipcsei, regensburgi (Németország), spartanburgi (Egyesült Államok) és senjangi (Kína) létesítményei állítják elő. A vállalatcsoport Thaiföldön is működtet egy regionális akkumulátorgyártó létesítményt a Dräxlmaier Group oldalán. A bajor prémiummárka meghatározó elektromos mobilitási kísérleteinek München házigazdája, ahol a BMW Group akkumulátorcella-fejlesztési centrumának mérnökei a jövő energiatárolási modern műszaki megoldásait is kutatják.

A BMW Group Dingolfingban és Landshutban funkcionáló üzemeiben állítja elő a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiáiban dolgozó elektromos motorokat, a nagymértékben integrált, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia háza mindazonáltal Steyr-ben készül.

A BMW Group újabb és újabb modellekkel, egész mellszélességgel patronálja az elektromos mobilitás térnyerését, amely a tisztán elektromos hajtáslánc-technológiák sorozatgyártásának módszeres bővítését irányozza elő. A BMW Group nagy tudású járműszerkezeti megoldásainak és rugalmas gyártási hálózatának betudhatóan 2023 végére nagyjából egy tucatnyi tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul ezután a Föld útjain. A BMW i3, a MINI Cooper SE és a BMW iX3 mellé – amelyek már most elérhetőek – még idén megérkezik a BMW iX és a BMW i4. A müncheni központú vállalatcsoport úgy tervezi, hogy mostantól 2025-ig átlagosan megközelítőleg 50 százalékkal növeli évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel csaknem tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig ezáltal a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású gépjárműt ad keresztül használóinak. A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre építve úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési volumene minimum 50 százalékát. Teljességében, a következő tíz évben a BMW Group csaknem tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új gépkocsit fog kigurítani a Föld útjaira.