A többség alapján a modern műszaki megoldás kulcsfontosságú az éghajlatváltozás elleni küzdelemben

Energiaválság és klímaváltozás: mindenki részére sürgető kérdés, hogyan tudja az emberiség biztosítani a hosszútávon fenntartható és megfizethető energia iránti keresletet. Ezt támasztja alá a Föld hét országában végzett Bosch Tech Compass 2023. tetszetős felmérés is, amelyiknek eredményét a CES tárlaton, Las Vegasban (2023. január 5-8.) jelentették be.

Fenntartható modern műszaki megoldások és gazdasági siker

A válaszadók döntő része egyetért a hosszútávon fenntartható megoldások alkalmazásával és a termékekben rejlő gazdasági lehetőségekkel kapcsolatban. 82 százalékuk gondolja úgy, hogy minél elkötelezettebb egy cég a fenntartható modern műszaki megoldások iránt, üzletileg annál sikeresebb lehet a következő években. Ez a nézet Brazíliában és Indiában a leginkább (szintúgy 87 százalék), amíg az Amerikai Egyesült Államokban a legkevésbé (73 százalék) elterjedt. Ami a vállalkozásbeli szféra éghajlatváltozással szembeni elkötelezettségét illeti, a tanulmány alapján még állandóan lehet fejlődni: a megkérdezettek több mint fele (58 százalék) gondolja úgy, hogy jelen pillanatban mindössze a vállalkozások kisebb része elkötelezett komolyan a hosszú távú fenntarthatóság mellett. „A klímaváltozás elleni küzdelem korunk legnagyobb feladata. Az emberek így joggal várják el a vállalatoktól, hogy kifogástalan műszaki megoldásokat kínáljanak ezekre a kérdésekre. A Bosch szembenéz ezzel a kihívással, és következetesen elkötelezett az olyan ígéretes modern műszaki megoldások mellett, mint a hidrogén-elektrolízis” – nyomatékosította Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke.

Az éghajlatváltozás elleni küzdelem különféle technológiákkal

A Föld több részén áttérnek a megújuló forrásokból származó energiára, az emberek ellenben még folyamatosan vonakodnak attól, hogy maradéktalanul szakítsanak a nukleáris energia, amellett a fosszilis eredetű tüzelőanyagok, példaként a gáz és az olaj termelésétől. A válaszadók összesen 62 százaléka segíti a napenergia népszerűsítését, miközben 44 százalékuk a szélenergia-technológiák alkalmazását segítené elő. Ezek a vélemények ellenben országonként is eltérőek. Kínában (36 százalék) és Franciaországban (31 százalék) az atomenergia-technológia támogatottsága még mindig valamennyire erős (globálisan 23 százalék), miközben az Amerikai Egyesült Államokban (olaj: 21 százalék, gáz: 24 százalék) és Indiában (olaj: 22 százalék, gáz: 23 százalék) az emberek változatlanul nagyobb mértékben foglalnak állást az olaj- és gáztechnológiák mellett, mint más országokban (teljes körű adatok: olaj: 14 százalék, gáz: 15 százalék). Németországban ezzel szemben kisebb az atomenergia (13 százalék) és a fosszilis tüzelőanyagok (olaj: 4 százalék, gáz: 8 százalék) támogatottsága, és sokan elutasítják a fosszilis energiákat, helyette inkább támogatják a nap- és szélenergia (nap: 63 százalék, szél: 50 százalék), emellett a hidrogén (51 százalék) alkalmazásának bővítését.

Nő a modern műszaki megoldás iránti bizalom

A Tech Compass felmérés azt mutatja, hogy a mai bizonytalan világban viszonyítva a tavalyi esztendőhöz növekedett a modern műszaki megoldás iránti bizalom. Az egész világon a megkérdezettek 75 százaléka gondolja úgy, hogy a technológiai fejlődés jobb hellyé teheti a világot (2022: 72 százalék*), sőt a válaszadók 83 százaléka alapján a modern műszaki megoldás az éghajlatváltozás elleni küzdelem kulcsa (2022: 76 százalék*). „A digitalizáció kivételes szerepet játszhat a hosszú távú fenntarthatóságban” – emelte ki Hartung. „Tetemes összegeket fordítunk ígéretes új modern műszaki megoldások fejlesztésére, a fenntarthatóságra, a mobilitásra és az Ipar 4.0-ra összpontosítunk.”

Mobilitás a metaverzumban

A fenntarthatóságon kívül a Tech Compass felmérés más területekre is betekintést szolgáltat – példaként a metaverzumba. Ebben a virtuális világban, ahol az emberek a valóság mintájára kialakított háromdimenziós térben avatárként léphetnek kapcsolatba egymással, a mobilitás is kardinális szerephez jut: a válaszadók 43 százaléka tudja elképzelni, hogy gépkocsit vásároljon a metaverzumhoz. Különösen nagy a kíváncsiság és az erre való hajlandóság Kínában (75 százalék) és Indiában (69 százalék). Bár a válaszadók Brazíliában (47 százalék), az Egyesült Államokban (33 százalék), az Egyesült Királyságban (30 százalék), Németországban (26 százalék) és Franciaországban (23 százalék) még szkeptikusabbak, a számok kétségkívül azt mutatják, hogy a gépjármű iránti vágy nem kizárólag a való, hanem a virtuális valóságban is megjelenik.

A felmérésről

A felmérést 2022 szeptemberében a Robert Bosch GmbH megbízásából a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) piackutató cég csinálta. Hét országban – Amerikai Egyesült Államok, Brazília, Egyesült Királyság, Franciaország, India, Kína, Németország – online kérdeztek meg 18 év felettieket, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban szintúgy ezer, az Amerikai Egyesült Államokban, Brazíliában, Indiában és Kínában országonként kétezer főt. A minták a régió, a nem és az életkor tekintetében az adott országban (Amerikai Egyesült Államok, Brazília, Egyesült Királyság, Franciaország, Németország: 18-69 év / India, Kína: 18-59 év) éppúgy reprezentatívnak minősülnek.