Európai fejlesztésű hidrogén mozdonyhoz szállít üzemanyagcellát a Toyota

A 2021 januárjában indult FCH2RAIL projekt az emissziómentes, kettős felhasználású vonatok úttörőjeként a szokásoknak megfelelő sínek használatát felsővezeték nélküli emissziómentes közlekedéssel párosítja. Az FCH2Rail konzorcium egy különleges üzemanyagcellás hibrid hajtásláncot fejleszt, amit egy demonstrációs célokat szolgáló mozdonyba szerelnek ezután. A Toyota pillanatnyilag hat üzemanyagcellás modult épít, tesztel és szállít le a projekt következő fázisához. Ezek magukban foglalják a Toyota Mirai személyautóban és Toyota Sora buszban is funkcionáló legkorszerűbb, második generációs modern műszaki megoldást, amely nagyobb erőt garantál kisebb méretben, fokozott energiasűrűséget elérve.

A megrendelő az alacsonyabb modulkonfiguráció mellett döntött, ami még hatékonyabb beépítést biztosít a demonstrációs célokat szolgáló mozdony tetejébe. A hat modul közül három már biztos, hogy meg érkezett a CNH2 részére. Ezeket első alkalommal az aksikkal közösen tesztelik a rendhagyó mérőpadon, mielőtt a CAF-hoz szállítják őket. A másik három modul már közvetlenül a CAF-hoz érkezik, ahol a hat modult integrálják a demonstrációs mozdonyba.

A Toyota üzemanyagcellás moduljainak leszállításával a csapat kifejleszti a saját üzemanyagcellás hibrid hajtásláncát a vonatot ellátó hibrid, kettős üzemmódú rendszerhez. Ez a megoldás a felsővezetékekből érkező elektromos áramot egészíti ki az üzemanyagcellás hibrid hajtással, amely ettől függetlenül képes a mozdony hajtására. Maga a mozdony (a CAF által állított elő CIVIA elektromos ingázó) a Renfétől, azaz a spanyol nemzeti vasúttársaságtól érkezik, amely ugyancsak az FCH2RAIL konzorcium partnere. A CAF végzi az üzemanyagcellás modulok beépítését a hibrid hajtáslánc részeként.

Ezt követően kezdődnek meg a konzorcium kiindulási működési tesztjei a jóváhagyási folyamat részeként a spanyol és portugál sínpályákon. A projekt célja az energiamenedzsment tesztelése, a megbízhatóság ellenőrzése, mitöbb a hidrogénhajtású, emissziómentes vonatok használatának vizsgálata. Az FCH2Rail projektet a Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking cég finanszírozza.