Forradalmasíthatja a hidrogén teljes körű felhasználását a Toyota révén alkotott tároló modul

A zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos és nulla közeli kibocsátású hidrogén belsőégésű modern műszaki megoldás vezető fejlesztőjeként ismert Toyota egy speciális tárolómodul kifejlesztésén dolgozik, amely műgyantából készült nagynyomású hidrogéntartályokat használ. A múlt hónapban a 18. Internacionális Hidrogén- és Üzemanyagcellás Expon is bemutatott koncepció akár a zéró emissziós áruszállítást és épületenergetikát is forradalmasíthatja.

A hidrogén modern műszaki megoldások vezető fejlesztőjének számító, ezelőtt 5700, a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával kapcsolatos szabadalmat a versenytársaival díjmentesen megosztó Toyota kifejlesztett egy hidrogéntároló modult járművek részére, amely több, a Mirai személyautóban már sikerrel alkalmazott műgyantából készült, nagynyomású, 70 MPa-os hidrogéntartályt és olyan biztonsági berendezéseket integrál, akárcsak a hidrogénérzékelő és az önműködő leválasztó.

A modulról a következőkben részletezett linken nézhető meg videó.

A Toyota ehhez a modulfejlesztéshez kapcsolódva folytatja a hidrogénszállítás biztonságának és a hidrogéntárolók kapacitásának vizsgálatát a különféle autóversenyeken történő rugalmas felhasználásuk, illetve másfajta szempontok alapján.

A japán autógyártó elkötelezett a zéró emissziós hidrogén alapú társadalom iránt

A Toyota közel negyed évszázada dolgozik olyan a hidrogénalapú társadalom megvalósítására irányuló kezdeményezéseken, akárcsak az hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautók, buszok, kis- és nagyteherautók, targoncák, vagy épp a rugalmasan, több szektorban, példának okáért az épületenergetikában, netalán a vízi és vasúti közlekedésben felhasználható üzemanyagcellás modulok fejlesztése és értékesítése. Ennek keretében a gépjárműk részére kifejlesztett, 70 MPa-os, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályra napjainkban már sokan igényt tartanának – példaként a vasúti, hajózási, kikötői rakománykezelésben, mitöbb FC generátorokban szeretnék használni.

A tartályok heterogén területeken történő használata ugyanakkor eltérő biztonsági előírásokat és a különféle körülményekhez való alkalmazkodást igényel, így a felhasználási alkalmak széles tárháza ellenére a gyakorlati alkalmazás területei még korlátozottak. A hidrogén teljes körű felhasználásának elősegítésére létrejött Hidrogén Tanács, azonkívül több állam, köztük Japán egy sor tanulmányon dolgozik a hidrogén korai bevezetésének elősegítése érdekében, míg garantálja a biztonságot, amíg a Toyota és vállalkozásbeli partnerei készek együttműködést és segédkezést ajánlani. A Toyota úgy hozta létre ezt a hidrogéntároló modult, hogy megfeleljen ezeknek az igényeknek és segítsen bővíteni a hidrogén felhasználási körét.

Kezdeményezések a nagynyomású hidrogéntartályok használatának elősegítésére

A tavalyi évtől a Toyota a Super Taikyu sorozatban – amelyiknek legfőbb célja, hogy „egyre jobb, motorsport-megoldásokat felhasználó gépkocsikat készítsenek” – szüntelen ellenőrző teszteket végez kereskedelmi partnereinek segédkezésével a gyártás, a szállítás és a felhasználás egész folyamatában. Ez is összefügg azzal, hogy létrehozták ezt a korszerű tárolómodul koncepciót. A Toyota idén is azon dolgozik ezután, hogy új kereskedelmi partnerekkel lépjen kapcsolatba, és ellenőrző teszteket hajtson végre a hidrogénfelhasználás szélesebb körű használatának elősegítse érdekében.

Ezen a versenyen azt vizsgálták, hogy egy hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautó miként tud gépjárműk részére, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályokat szállítani nagyobb mennyiségben (2 darab 16 tartályból álló csomagot), amelyek 45 MPa-on vannak töltve. Mindez a Japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium tanúsítványát követően történt, ami bővíti a hidrogén használatára irányuló lehetőséget körét. A japán kormány tanulmányaival lépést tartva a Toyota még mindig kihasználja ezután a Super Taikyu versenyekhez hasonló lehetőségeket, hogy igazolja, képes a 70 MPa-os nyomás kezelésére, amely egyelőre csak autókban engedélyezett.

A sorozatgyártású Mirai személyautóban használt, műgyantából készült, nagynyomású hidrogéntartályok három eltérő kapacitása mellett olyan nagy modulok is megjelennek a kínálatban, amelyek megnövelt kapacitású tartályokat használnak.

A hidrogén tárolása és szállítása

Az autókban felhasználható, biztonságos, műgyantából készült hidrogéntartályokat magába foglaló modulok eltérő biztonsági rendszerekkel rendelkeznek, amelyek önműködően figyelik a működést és az aktuális állapotot, ezáltal biztosítva a modul jócskán biztonságos üzemelését. Mivel a hidrogén biztonságosabb és hatékonyabb tárolása, illetve szállítása megoldható nagy kapacitású hidrogénterheléssel, lehetségessé válik a hidrogén alapú energia felhasználása nagyon sok olyan helyen, ahol a hidrogén töltése nehézkes – példaként kikötőkben vagy hegyvidéki területeken.

A hidrogén felhasználása

Ha a Toyota által 2021 márciusában kiadott hidrogén üzemanyagcellás rendszermodullal variálva használnák a hidrogént üzemanyakgként az üzemanyagcellás termékekhez, akkor jó néhány tartományban lehetővé válik a biztonságos és szerény használat – beleértve a mobilitást, példának okáért a teherautók és buszok mellett a vonatokon és hajókon is, ugyanakkor a kikötői rakománykezelés és az üzemanyagcellás generátorok kapcsán is.