Győri elektromos hajtásokkal mutatkozott be a modern Audi Q8 e-tron

A prémiumgyártó 2018-ban az Audi e-tron*-nal megkezdte az utat az e-mobilitás, egyben a négykarikás márka elektromos jövője felé. A modell attól fogva több tekintetben meghatározó szerepet tölt be az elektromos luxus SUV-k szegmensében. A modern Audi Q8 e-tron tovább írja az első elektromos modell sikertörténetét. Az elektromos SUV és crossover kínálat csúcsmodelljeként hangolt hajtási koncepciót, jobb aerodinamikát, nagyobb töltési teljesítményt és akkumulátorkapacitást, sőt még ennek betudhatóan frenetikus, SUV változatban (WLTP szerinti számítással) akár 582 kilométeres, Sportback változatban ugyanakkor akár 600 kilométeres hatótávot ajánl. Az SUV-k új zászlóshajójának megújításának jegyében főként a jármű elején történtek nagyobb változtatások. Az hangolt hajtási koncepció alapján készülő elektromos hajtásokat az Audi Hungaria gyártja az Audi Q8 e-tron részére.

Az Audi közel négy éve, vagyis az Audi e-tron bevezetése óta következetesen halad az elektromobilitás útján. 150 000 darab jármű eladása után aktuális nyolc modellből álló elektromos portfólióját 2026-ra 20-nál is több modellre bővíti. Ezt követően az Audi csak tisztán elektromos modelleket szolgáltat ezután a világpiacon. „A „Vorsprung 2030” vállalati stratégiával a haladás jegyében kitűztük a belső égésű motorok kivezetésének dátumát, és kétségtelenül eldöntöttük, hogy az Audi mindössze tizenegy éven belül teljesen elektromos márkává változik. Elektromos portfóliónkat újabb releváns taggal bővítjük a nagyobb hatékonyság és hatótáv mellett a még erőteljesebb dizájnt kínáló új Audi Q8 e-tron formájában, hogy emocionális, mindennapi használatra alkalmas modellekkel lelkesítsük vásárlóinkat az e-mobilitás iránt”, mondta Markus Duesmann, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke. Oliver Hoffmann, az Audi műszaki fejlesztési igazgatója is a továbbfejlesztések eredményeként a vásárlók részére nyújtott többletelőnyöket hangsúlyozza. „A korszerű Q8 e-tron akkumulátorkapacitását és töltési teljesítményét is tovább növeltük. Ezzel ideális egyensúlyba hozzuk az energiasűrűséget és a töltési kapacitást, és nagyobb hatékonyságot biztosítunk”, mondta Hoffmann. „Ezenfelül átalakítottuk a motorokat, a progresszív kormányzást és a futóművezérlő rendszereket, ezáltal a Q8 e-tron minden változatában tovább finomítottuk az Audira sajátos dinamikus menettulajdonságokat.”

„Az Audi Hungaria nagy mértékben hozzájárul az Audi elektromos stratégiájához. 2018 óta gyártjuk elektromos hajtásainkat, amelyekből ez idáig immáron nagyjából 300 000 darabot készítettünk. Elektromos hajtásainkat CO2-semleges, zöld vonatokkal szállítjuk Győr és Brüsszel, az Audi AG két CO2-semleges gyártótelephelye közt. A járműipari transzformáció jegyében az elektromos hajtásaink egyre nagyobb részét teszik ki a gyártásunknak és már készülünk a következő elektromos motorgeneráció gyártására. A korszerű e-motorprojekteknek betudhatóan biztosítjuk motorgyártásunk hosszútávú jövőképességét”, mondta Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke.

„Az elektromos hajtások gyártásához új kompetenciákra volt szüksége munkatársainknak, melyeket a korábbi években célzott képzéseken nagy motivációval szereztek meg. Kollégáink szaktudásának és lelkesedésének betudhatóan az emocionális Audi Q8 e-tron részére is mi gyártjuk a három eltérő elektromos hajtást. A smart factory, azaz okos üzem jegyében egy moduláris gyártási koncepció alapján, gyártószigeteken gyártjuk elektromos hajtásainkat, amely rövidebb utakat és több játékteret enged a gyártási folyamatokban. Az egyes munkaállomások közt egy nagy tudású IT-rendszer által vezérelt vezető nélküli szállítóeszközök közlekednek”, mondta Robert Buttenhauser, az Audi Hungaria motorgyártásért felelős igazgatósági tagja.

Három eltérő hajtásmód

Mindkét karosszériaváltozathoz három eltérő elektromos összkerékhajtás kapható: az alapmodellek, azaz az Audi Q8 50 e-tron (vegyített áramfogyasztás kWh/100 km-ben: – (NEFZ); 24,0-0,1 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) és az Audi Q8 50 Sportback e-tron (vegyített energiafogyasztás kWh/100 km-ban: – (NEFZ); 23,7-19,5 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) két motorja boost-üzemmódban 250 kW teljesítményt nyújt 664 Nm forgatónyomaték mellett, és a WLTP alapján akár 491 km (SUV), azonfelül 505 km (Sportback) hatótávot biztosít.

Az Audi Q8 55 e-tron (vegyített energiafogyasztás kWh/100 km-ben: – (NEFZ); 24,4-20,6 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) és az Audi Q8 55 Sportback e-tron (vegyített energiafogyasztás kWh/100 km-ben: – (NEDC); 24,1-19,9 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) két motorja boost-üzemmódban 300 kW teljesítményt nyújt 664 Nm nyomaték mellett. WLTP szerinti hatótáv 582 km, miközben a Sportbacké 600 km. A végsebesség a Q8 50 e-tron modelléhez hasonlóan 200 km/h-ra korlátozott (vegyített áramfogyasztás kWh/100 km-ben: – (NEFZ); 24,0-20,1 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0).

Az Audi SQ8 e-tron (vegyített áramfogyasztás kWh/100 km-ban: – (NEFZ); 28,0-24,6 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) és az Audi SQ8 Sportback e-tron (vegyített áramfogyasztás kWh/100 km-ban: – (NEFZ); 27,0-23,5 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) csúcsmodelleket három motor hajtja, amelyek boost-üzemmódban 370 kW teljesítményt és 973 Nm forgatónyomatékot biztosítanak.

Az S modellek hatótávja SUV változatban 494 km, Sportback változatban ugyanakkor 513 km. A végsebesség 210 km/h-ra korlátozott.

Nagyobb akkumulátorkapacitás és nagyobb töltési teljesítmény

Két eltérő méretű áramforrás választható: A Q8 50 e-tron akkumulátorának tárolókapacitása nettó 89 kilowattóra (bruttó 95 kWh), a két erősebb, Q8 55 e-tron és SQ8 e-tron változatban nettó 106 kWh (bruttó 114 kWh). Az akkumulátormenedzsment módosításával tovább növekedett a vásárló által felhasználható akkumulátorkapacitás. Az Audi Q8 50 e-tron jelentős hatékonyságú töltőponton (HPC) 150 kW maximális töltési teljesítményt ér el. A Q8 55 e-tron és az SQ8 e-tron tekintetében ugyanakkor a maximális töltési teljesítmény akár 170 kW-ra is nőhet. A nagy aksi egy 30 perces töltési megállóval 10-ről 80 százalékra tölthető, ami a WLTP alapján ideális esetben akár 420 kilométeres hatótávolságnak felel meg. Az Audi Q8 e-tron váltakozó áramú töltőoszlopon vagy wallboxon akár 11 kW-os teljesítménnyel tölthető. Az Audi külön választhatóan 22 kW-os váltakozó áramú töltési kapacitást biztosít.

Átalakított hátsótengely-motor és elektromos nyomatékvektor-szabályozás a nagyobb dinamika érdekében

A korszerű Audi Q8 e-tron hátsó tengelyén elhelyezett aszinkron gépek motorkoncepciója módosult. 12 tekercs helyett mostantól 14 tekercs generál elektromos mágneses mezőt. A motor ezáltal változatlan áramfelvétel mellett erősebb mágneses mezőt csinál, amely pedig nagyobb motornyomatékot nyújt. Ha a jármű ezt nem veszi igénybe, akkor a villanymotornak kevesebb áramra van szüksége a forgatónyomaték létrehozásához, ezáltal kevesebb lesz a fogyasztás, és nő a hatótáv. Az Audi az e-tron széria S modelljével első alkalommal valósított meg hárommotoros koncepciót nagy sorozatgyártásban. A modern SQ8 e-tron (vegyített energiafogyasztás kWh/100 km-ben: – (NEFZ); 28,0-24,6 (WLTP); vegyített CO2-kibocsátás g/km-ben: 0) ezt fejleszti tovább. Az első tengelyen egy 124 kW-os villanymotor üzemel. A hátsó tengelyen két darab egyenként 98 kW teljesítményű villanymotor látható, amelyek külön-külön hajtanak meg egy-egy hátsó kereket. Ez akár 370 kW-os teljesítményrásegítést is nyújthat. A két hátsó villanymotor a másodperc tört része alatt képes teljesen elosztani a meghajtónyomatékot a két kerék közt.

Piaci bevezetés 2023 tavaszán

A november közepétől megrendelhető új Audi Q8 e-tron és Audi Q8 Sportback e-tron piaci bevezetése Németországban és a főbb európai piacokon 2023. február végén jövendölhető. Az Egyesült Államokban a modell április végén kerül forgalomba.