Hidrogénhajtású szárnyashajóban mutatkozik be a Toyota üzemanyagcellás technológiája

Az Emirates Team New Zealand hidrogénhajtású szárnyashajójának prototípusa a márciusi vízre bocsátása előtti komplex készültségének utolsó szakaszában van. A hajó építése 2021 augusztusában kezdődött a csapat North Shore-i összeszerelő üzemében, a munkálatok az utolsó szakaszban vannak, és a Toyota által szállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáslánc telepítése folyamatban van a csapat bázisán, az aucklandi Viadukt kikötőben.

A Toyota égisze alatt futó ETNZ Hydrogen projekt releváns volt az Emirates Team New Zealand részére, akik az Amerika Kupa címvédőjeként elkötelezték magukat még, hogy a tiszta technológiákon át mozdítsák elő a hidrogén-innovációt a tengeri iparban.

„A hidrogén projekt teljesen új kihívást jelentett az Emirates Team New Zealand tervezői, építői és mérnökei részére. Az ilyen típusú projektek alaposan jó esélyt kínálnak ahhoz, hogy a srácok feszegessék a határokat, állandóan tanuljanak, és eltérő perspektívákból közelítsék meg a problémákat. Ez mindazonáltal mind hozzájárul ahhoz, hogy tovább emeljük a lécet tervezési szempontból is a 37. Amerika Kupa közeledtével, melynek előkészületei párhuzamosan haladnak.” – avat be Dan Bernasconi, a tervezési részleg vezetője.

A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége ugyanakkor 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 km közt lesz, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 V DC rendszer mindazonáltal nagyjából 440 kW csúcsteljesítményt nyújt.

A szárnyashajó prototípus hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége ugyanakkor 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít. Hatótávolsága 150-180 km közt lesz, a hidrogén üzemanyagcellák által táplált 400 V DC rendszer ugyanakkor nagyjából 440 kW csúcsteljesítményt nyújt.

„Egy ilyen projekt nem mérsékelt, beszállítók és alkatrészek széles körét kellett összehoznunk ehhez a prototípushoz, amelyek egyes részei úgy néznek ki, mintha a Vissza a jövőbe című filmből származnának. A Toyota új-zélandi leányvállalata és a japán anyavállalat is komolyan kivette a részét a projektből, mert tőlük származnak a 2×80 kW-os, előszériás Toyota hidrogén üzemanyagcellák. A Global Bus Ventures biztosította a hidrogénes hajtáslánc tervezését és integrációját, a Gurit ugyanakkor értékes partner volt a kompozit anyagok és a tervezés kapcsán.” – avat be -Geoff Senior projektmenedzser.

A prototípus fedélzetén a Hexagon Purustól származó négy hidrogéntartály 33 kg hidrogéngázt tárol 350 bar nyomáson, amíg a meghajtás a szárnyakba ágyazott Mercury légcsavarokon át történik. Az Emirates Team New Zealand tervezőcsapata által létrehozott szárnyak nagyrészt az AC75 technológián alapulnak, a menetmagasság szabályozására használt Autopilot mindazonáltal az ETNZ szabadalmaztatott technológiája, amit a gyártásban található új AC40 hajókban alkalmaznak.

„Ez egy tanulási görbe minden érintett részére, de kivétel nélkül mindent összevetve van ez, amikor egy modern műszaki megoldást új területeken vezetünk be. Viszont ezzel közösen jár az is, hogy minden érintett igazán koncentrált és elkötelezett annak érdekében, hogy valami olyasmit hozzunk létre, amellyel remélhetőleg innen Új-Zélandról is létrehozhatjuk a mindenre kiterjedő tengeri ipar zöldebbé tételét célzó kezdeményezésünket. Izgalmas, de stresszes időszak lesz az, mikor is készen állunk ezt követően rá, hogy vízre tegyük és kipróbáljuk a prototípust – de úgy tűnik, hogy ez az Emirates Team New Zealand minden hajójánál mindent összevetve van.” – árulja el Michael Rasmussen, az ETNZ mechatronikai mérnöke.

A prototípus várhatóan jövő hónapban áll szolgálatba, és alapos próbáknak vetik ezt követően alá a tengeren, hogy a hajó felemeléséhez és repüléséhez elengedhetetlen minden komplex rendszer készen álljon. A Toyota által támogatott ETNZ Hydrogen projekt szerves támogatója az Emirates Team New Zealand Fenntarthatósági Nagykövete és korábbi igazgatósági elnöke, Sir Stephen Tindall, aki a projekt finanszírozásának támogatása mellett hiszi, hogy a stratégiailag tiszta hidrogén Új-Zéland zöld fenntarthatóságának rettentően releváns része lesz az elkövetkezendő időszakokban.

„A zöld hidrogén megújuló energiákból származik, példaként szél-, nap- és vízenergiából. Amennyiben hidrogént használnak a hajók hajtására, az egyetlen melléktermék a víz. Úgy gondolom, hogy az Emirates Team New Zealand által végrehajtott ambiciózus lépésünk a hidrogénhajók felé új utakat nyit a motoros hajtású járművek részére, éppen olyan a tengeri szárnyashajózás forradalmának elindítása. Alig várom, hogy a következő 20 évben több millió hidrogénhajtású járművet és hajót láthassak minden fronton.” – lelkesedik Tindall.