Jövő Mobilitása Szövetség: szüntelen nő az elektromos gépkocsik száma

Szüntelen nő az elektromos gépjárműk száma Magyarországon: a Jövő Mobilitása Szövetség adatai alapján 2022 októberének végén az egész gépjármű állomány 0,79 százaléka volt tisztán elektromos, miközben 2021-ben ez az arány 0,47 százalék, 2020 októberében mindazonáltal még csak 0,29 százalék volt.

A szövetség információja alapján idén októberben 32 596 elektromos gépkocsit üzemeltettek az országban, míg tavalyhoz képest 25 százalékkal növekedett a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma: ezáltal az ez évi év első negyedévének végére már 2031 volt országszerte, és 2020-hoz viszonyítva közel duplájára növekedett a számuk.

Az információ alapján a szövetség szakértői azt is kiszámolták, hogy bár drágult az áram, még állandóan olcsóbb elektromos gépkocsival közlekedni, mint tradícióknak megfelelő üzemanyagokat használni. Egy Magyarországon átlagos korú, 15 éves gépjármű átlagfogyasztása 100 kilométeren 8,27 liter. Mindent összevetve 100 kilométert benzines gépkocsival 5100 forintért, amíg dízelüzemű autóval 5780 forintért lehet megtenni a példa alapján. Ha ugyanezt a távolságot elektromos autózóval teszi meg valaki, akkor 17 kilowattórás átlagfogyasztást számolva a költség rezsicsökkentett áron 660 forint, piaci áron ugyanakkor 1190 forint. Ugyanezt a távolságot nyilvános gyorstöltőn vett árammal átlagosan 2320 forintért, amíg villámtöltőn 3230 forintért lehet megtenni.

Ugyanakkor a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői a közleményben felhívták a figyelmet arra, hogy nagy különbségek tapasztalhatók az egyes szolgáltatók és oszlopok által kínált töltési potenciálok árai közt, példaként regisztrációval, előfizetéssel vagy pénzfeltöltéssel tetemes megtakarítás érthető el a nyilvános töltők használatakor.

mti