London történelmi múltú Billingsgate halpiacáról fenntartható módon fuvaroznak, ezzel is csökkentve a főváros széndioxid-terhelését

A City of London Corporation, a DHL Supply Chain és a Ford Pro együttes fenntarthatósági fuvarkísérletbe fogtak London történelmi múltú Billingsgate Piacán, hogy felmérjék, hogyan csökkenthető a kiszállításokból eredő autóforgalom, valamint hogyan javítható ezzel kapcsolatban a levegő minősége és a vásárlók elégedettsége.

A Billingsgate negyven árusa vesz részt a márciusban indított és augusztusig tartó pilot-programban, ami a londoni céges ügyfeleknek (köztük a legrangosabb fővárosi éttermeknek) történő áruszállításra összpontosít.

Sok kereskedő saját haszonjárművel oldja meg ezeket a szállításokat, de a nap nagy részében ezeket a gépjárműveket nem használják. A City Corporation listába szedte azokat a rendszeres fuvarokat, amelyekkel elkerülhetők a párhuzamos kiszállítások, mindent összevetve kevesebb járműre lehet szükség.

Ezek után a Billingsgate Piac tulajdonosa és működtetője, a City Corporation megszervezte az aktuális kísérleti projektet, bevonva a munkába a DHL Supply Chain vállalatot és a Ford Pro jármű- szoftver- és szerviztámogatását is. 1

A 18 hetes együttes munka komoly lehetőségeket tárt fel, amelyek hasonlóképpen előnyösek a kereskedők és a környezet részére. A szokásos üzletmenethez képest csaknem 37 százalékkal mérséklődött a CO -kibocsátás2; ez 949 fuvar alatt jött össze London zsúfolt belvárosi útjain, ahol a halakat kiszállító járművek összesen 23.961 kilométerrel kevesebbet futottak a modern módszer alapján. Ez nemcsak az emissziót, hanem a költségeket is csökkentette, vagyis az érintett vállalkozások eredményesebben működhettek.

A program példásan beleillik a City Corporation azon törekvésébe, hogy modernizált megoldásokkal csökkentse nagybani piacai környezeti terhelését, beleértve a Billingsgate, a Smithfield és a New Spitalfields piacok tervezett áthelyezését a Dagenham Dokkba. A piac parkolójában töltőpontot is kiépítettek az elektromos hajtású járművek részére.

A Billingsgate árusainak esettanulmányai

Youssef Archiaz Ish Seafood igazgatója. Standja 2015 óta funkcionál Billingsgate-ben, ellátva a halkereskedőket Londonban és környékén. A vállalkozás eddig két haszonjárművel intézte a kiszállításait.

„A fuvarszolgáltatás napról napra jobban üzemel, úgyhogy többé viszont nem használjuk a saját járműveinket. Ezelőtt ha új partnert szereztünk, új járműre is szükségünk volt, ami folyamatosan újabb problémát jelentett. Mostantól ezzel szemben csak arra kell összpontosítanunk, hogy egyre több kuncsaftot találjunk.”

Mark Button a Barney’s Billingsgate Ltd. cégvezetője; a társaság már 60 éve odafigyel a zselés angolna és kagyló nagykereskedelmével a Billingsgate-ben. A stand leggyakoribb vásárlói londoni és régióból származó vendéglők, boltok, halkereskedők és háztartások.

A pilot-program támogatásával új vásárlókat is tudtak szerezni.

„Többnyire nem szerződöm új vevőkkel, ha nem esnek útba a szokványos fuvar-útvonalaimon. Most már a kiszállító szolgálaton át tudom elküldeni az árut, ami még aznap megérkezik. Ez olcsóbb megoldás, mintha a vevők jönnének ide, és annál is, mintha én szállítanék hozzájuk. Mindemellett a környezetnek is jó, ha kevesebb gépkocsit használunk.”

Jeff Steadman a Chamberlain & Thelwell Ltd. igazgatója. A társaság 1981 óta szállít halat londoni és térségből származó szállodákba és éttermekbe. Steadman saját járműflottával dolgozik, és előfordul, hogy egy nap kétszer-háromszor is szállít árut ugyanannak a vevőnek.

„Miközben London fejlődik, úgy a piac is változik. 2030-ra sok nagyváros zöldebb lesz, és mindinkább előtérbe kerül az elektromos hajtás. Egy ilyen szolgáltatás roppant módon jó dolog a piac részére, mivel a vevők kedvelik majd, ha az elektromos járművek révén zöldebbé válunk. Mindenkinek csökkentenie kell a karbonlábnyomát!”

Chris Hayward, a City of London Corporation elnöke ezáltal nyilatkozott:

„Történelmi múltú nagybani piacaink évszázadok óta szolgálják a londoniakat. Ám a klímaváltozás árnyékában ideje megváltoztatni az üzletmenetünket.

Ez a kísérlet bebizonyította, hogy a kiszállítás új módszerei nemcsak mérséklik a károsanyag-kibocsátást és az autóforgalmat, hanem jobb szolgáltatást is adnak, méghozzá árusaink és vásárlóik részére nemkülönben.

Piac-áttelepítési programunk – melynek keretében áthelyezzük a Billingsgate, a Smithfield és a New Spitalfields piacokat a Dagenham Dokkba – sokkal több továbbfejlesztett megoldást nyújt ezt követően az alacsony karbonkibocsátású áruszállításra, nagyban csökkentve a piac ki- és bemenő fuvarainak részére.”

Tutu Akinkoye, a DHL Supply Chain brit és ír leányvállalatainak GoGreen vezetője közölte:

„Örülünk a kísérlet eredményeinek, amelyek megerősítenek minket abban a meggyőződésünkben, hogy ne mindössze ‘tisztán égessünk’ a fenntartható alternatív üzemanyagok és hajtásláncok alkalmazásával, hanem ‘kevesebbet égessünk’ az energia- és üzemanyag-fogyasztás csökkentésével.

Legalább ennyire örülünk a kereskedőkkel és partnerekkel való együttműködésünknek is, mint annak, melyet ez a stratégiai jelentőségű projekt a londoni nagybani piacok vásárlóinak biztosít: az áruk széles árukínálatának, a szállítási alkalmak bőségesebb skálájának, és hogy a produktumok fenntarthatóbb módon juthatnak el az éttermekbe, a kereskedésekbe és a fogyasztókhoz Londonban és környékén.

Mindebben az a legizgalmasabb, hogy ez a megoldás más, hasonló kihívásokkal szembesülő településekben is működhet, és nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem bárhol a világon.”

Hans Schep, a Ford Pro európai vezérigazgatója alapján:

„Miután egyesítettük a Ford Pro szakértelmét a City of London és a DHL Supply Chain tapasztalatával, tisztán láthatóvá vált, hogy a Ford Pro szoftver-alapú, fenntartható szolgáltatásai milyen hatékony megoldást jelenthetnek ügyfeleink problémáira – ilyenkor példának okáért a óriási halpiac szállítási feladatainak hatékony összehangolására, ami egyben a település zsúfolt forgalmát is enyhíti.

A Ford Pro támogatásával a vállalkozások gond nélkül növelhetik produktivitásukat, míg fenntarthatóbb módon működnek, mi mindazonáltal támogatjuk őket az elektromos jövőre való átállásban.”

A hét Ford Pro hűtőkocsit (köztük egy tisztán elektromos hajtású Ford E-Transitot3) érzékelőkkel szerelték fel, amelyek valós idejű adatokkal látták el a Ford Pro Telematikát 4 és rendelkezésre állási időt optimalizáló FORDLiive 5 rendszert, ami nyújt támogatást a flottaüzemeltetőknek permanensen figyelemmel követni járműveik hatékonyságát és műszaki állapotát.

A hálózatba kapcsolt járművek adatai alapján a Ford Flottairányítás ellenőrzi és kezeli a motorolaj élettartamát, az AdBlue szintjét és az abroncsnyomást, csökkentve a váratlan meghibásodások miatti állásidőt. A flottakezelők még a defektekről vagy a szélvédő megrepedéséről is értesítést kapnak, ezáltal időben intézkedhetnek a javításról, minimumra csökkentve ezzel a kieső fuvarok okozta problémákat.