Nagyarányú megrendelés továbbfejlesztett hajtásrendszer-megoldásra

Az egész világon megérkezik az utakra az üzemanyagcella. A Bosch részére olyan integrált teljesítményelektronikával ellátott elektromos kompresszorokról szóló megrendelés jelenti ennek a következő mérföldkövét, amely az üzemanyagcella-rendszer oxigénellátását szabályozza. Ennek a csúcstechnológiájú alkatrésznek a hosszú távú beszállításáról írt alá megállapodást a Bosch és a cellcentric. A Daimler Truck AG és a Volvo Group AB 50:50 részarányú együttes vállalataként a cellcentric felel minden tevékenységért az egész értéklánc mentén. Ahogy a Bosch, a cellcentric célja is az, hogy az üzemanyagcella-rendszerek vezető gyártójává váljon az egész világon, és hozzájáruljon a klímasemleges, hosszútávon fenntartható közlekedés megvalósításához 2050-re. A légkompresszor a cellcentric üzemanyagcella-rendszerének része, amit az elkövetkezendő időszakokban nehézkategóriájú haszonjárművekben és eltérő telepített (stacioner) alkalmazásokban használnak ezt követően. A sorozatgyártás az elképzelések alapján az évtized centrumában indulhat.

Az üzemanyagcella klímasemlegessé teszi a haszongépjárműveket

Az üzemanyagcellában a hidrogén a légkör oxigénjével lép kémiai reakcióba, melynek esetén elektromos energia keletkezik, víz képződik és hő fejlődik. Ha az üzemanyagcellát „zöld”, azaz megújuló forrásból előállított hidrogénnel üzemeltetik, az üzemanyagcella-hajtású jármű klímasemlegesen közlekedhet. Az elektromos légsűrítő biztosítja a elengedhetetlen mennyiségű megszűrt levegőt, mindent összevetve ez az üzemanyagcella-rendszer egyik alapvető eleme. „A Bosch komoly erőfeszítéseket tesz ennek a komponensnek a fejlesztésére. Ezt jól példázza, hogy 15, az egyes részlegeken átnyúló csoport dolgozik az elektromos kompresszor kereskedelmi forgalmazásra alkalmassá tételén” – nyomatékosította Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch hajtásrendszer-megoldások üzletágának elnöke. A Bosch két teljesítménylépcsőben – 20 és 30 kilowatt – biztosítsa a kompresszorát. Az utóbbi kivitel 450 és 850 volt közti feszültségre alkalmas, amíg a 20 kilowattos változat elvárásoknak megfelelően 250 és 450 vagy 450 és 850 volt közti feszültségre is készülhet. A kompresszorkerék több mint 100 ezres percenkénti fordulatszámot is elérhet. „A magasfordulatszámú elektromos motor és az integrált teljesítményelektronika kombinációja versenyképes gyártási költségek mellett biztosít az szerény rendszerintegrációt” – emelte ki Dr. Uwe Gackstatter. A Bosch teljesítményszabályzó elektronikájában használt szilícium-karbid félvezetők mindemellett különösen hatékonnyá is teszik az erőteljes komponenst. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre a cellcentric nagy hangsúlyt fektet.

Csúcstechnológiás gyártmány biztosítja a munkahelyeket

A légsűrítő tekintetében a légcsapágyazású elektromos gép és a teljesítményelektronika kombinációjának rendhagyó gyártásból a tömeggyártásba tervezett átvezetése jelenti a legnagyobb műszaki kihívást. Mivel e konstrukció technikai komplexitása teljességében a haszonjárművek dízel befecskendező rendszereiével vethető össze, nem utolsósorban a foglalkoztatásra is kedvezően hat. „Ennek az ígéretes műszaki komponensnek betudhatóan mindazonáltal a homburgi gyárunkban a munkahelyeket is meg tudjuk őrizni” – tette hozzá Dr. Gackstatter.

A Bosch mobil és telepített üzemanyagcellán is dolgozik

A Bosch meggyőződése, hogy energiahordozóként a hidrogén nagy jövő előtt áll, mindent összevetve a vállalatcsoport nagymértékű beruházásokat hajt végre ezen a tartományban. Az elképzelések alapján 2021 és 2024 közt a vállalatcsoport 600 millió eurót fordít mobilalkalmazásokra, amíg újabb 400 millió eurót fektet szán a villamosenergia- és hőtermelés telepített megoldásaira. A gépjárműves portékakínálat az egyes érzékelőktől olyan alapvető főegységeken át, akárcsak az elektromos légkompresszor és a cellaköteg, egészen a komplett üzemanyagcella-modulokat is felöleli.