Tisztán elektromosan fut – Kedvező félidei mérleg az ID. 3 németországi túráján

Hogyan teljesít egy haladó szellemű elektromos gépkocsi a hosszú utazások alatt? Rainer Zietlow mannheimi rekordtartó és utasa, Dominic Brüner kéthónapos túrára indultak Németországban, mégpedig gyakorlati teszt formájában: maratoni autózásuk (www.ID3-deutschlandtour.de) alatt ugyanabban az időben vizsgálják a modern Volkswagen ID. 3 hosszú utakra kínált alkalmasságát, ezenfelül a németországi töltőinfrastruktúrát. Ennek esetén egy 77 kWh akkumulátor-kapacitású, előszériás ID. 3 Pro S2 a társuk, amely a WLTP-ciklus alapján akár 549 kilométer hatótávolságot is ad és 2021 tavaszán érkezik a piacra. Középtávnál, több mint 14 ezer megtett kilométer után, felettébb kedvező a kép: a legkülönbözőbb szolgáltatók eddig tesztelt több mint 350 gyorstöltőállomásának többségén kihasználható a 125 kW maximális töltőteljesítmény, a Volkswagen We Charge fizetési rendszerén át ugyanakkor szolgáltatókon átívelően is biztosított a hozzáférés.

„Sok-sok kíváncsi pillantás kísér minket, mindenekelőtt a gyorstöltőállomásokon szólítanak meg gyakran a kíváncsiskodók” – tekint vissza Rainer Zietlow az első 350 megállóra. „Jól érzékelhető, hogy az elektromos mobilitás meghatározó téma és sok információra lenne igény.” A mannheimi mester kéthónapos, országos körútja esetén utasával együttesen egyfajta helyzetképpel kíván szolgálni, hol tart most Németország a töltőinfrastruktúra kapcsán.

Zietlow mindenekelőtt arra kíváncsi, milyenek az elektromos autózás mindennapjai a nagyvárosokban, mint Frankfurt vagy Drezda, amellett vidéken éppúgy. „Érdekes példaként, hogy éppen a települési forgalomban használjuk fel a legkevesebb energiát, ahol a tradícióknak megfelelő gépjárműk belsőégésű motorjai a legtöbbet fogyasztják. Az ID. 31 tekintetében ez az érték 15 kWh/100 km, ami szolgáltatótól függően csaknem négy euró áramköltségnek felel meg. Mi átlagosan nem egész 20 kWh/100 km fogyasztást produkáltunk eddig.” Noha a maratoni autózók a Dortmundi Műszaki Egyetem Közlekedéslogisztikai Intézete (ITL) által összeállított túraterve alapján leginkább az egyik gyorstöltő állomástól a másikig tartó útvonalakra összpontosítanak, akadnak hosszabb részek is: „Az egyik transzfernapon 420 kilométert tettünk meg egy huzamban, töltés nélkül.”

Zietlow és Brüner december elején, több mint 20 ezer kilométer és 650 tesztelt töltőállomás után tervezi elérni célállomását, Sylt szigetét.